Porno op internet kijken... wat mag wel en niet?

Op internet zijn enorm veel soorten porno te vinden. Maar wat mag in Nederland wel en wat mag niet?

Voor zover ik weet mag je vanuit Nederland pornosites bezoeken. Ik begrijp dat de mensen die in de media (foto's/filmpjes) voorkomen minimaal 18 jaar moeten zijn. Maar ik ben weleens op een site terecht gekomen waar bijvoorbeeld ook meisjes van 15 of 16 jaar op stonden. Hoewel ik me hier niet voor interesseer, vraag ik me af of het verboden is om zulke websites te bekijken...

Wat zijn de grenzen in Nederland op dit gebied?

En kun je "gestraft" worden (bijvoorbeeld wordt je IP-adres opgeslagen?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
57.1K

Antwoorden (7)

Volgens mij porno met minderjarigen en met dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag zowiezo geen minderjarigen porno sites (be)zoeken , en bovendien moet je zelf als bekend 18 zijn . Mogelijk wordt bij het eerste je ip adres opgeslagen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie houdt mij tegen,mocht ik zulke sites willen bekijken?Zulke sites kan een "gewoon iemand" ook niet bekijken,lijkt me,tenzij je op die site geregistreerd bent.Maar tegenwoordig is de grens verlaagd tot 16 om porno te mogen kijken.
Als je minderjarig porno kijkt is dit verboden, maar niet strafbaar. Voor de rest mag het niet met dieren en ook niet met minderjarigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanaf je 18e ben je volwassen en mag je meespelen in dit soort films.

kijken naar porno waar meiden jonger lijken dan 18 jaar (ook al zijn ze ouder!) is verboden. ook kijken van films waarbij de personen gedwongen worden tot sex of bepaalde handelingen.
voor het kijken van kinderporno kan je 10 jaar komen vast te zitten, ook als je deze niet hebt gedownload.

sex met dieren is strafbaar (dierenmishandeling en tegenwoordig een zedendelict) maar het kijken ervan is niet strafbaar. (word wel gewerkt aan een wetsvoorstel om dit strafbaar te maken)
bezit en verspreiden, produceren, handel erin drijven, links doorsturen is wel weer strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijken naar vrouwen die jonger lijken dan 18 ook al zijn ze ouder mag niet??? Lijkt me sterk aangezien dat weer discriminerend zou zijn naar diegene die bv. 26 is maar er als 17 uitziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, maar toch is het wettelijk zo bepaald dus ben je in principe strafbaar. het is niet discriminerend maar om ergens een grens te trekken. preventief dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga snel wat films deleten, wil natuurlijk niet fout bezig zijn ;)
Tegenwoordig mag je al met 16 jaar porno kijken.Ik heb de pornozenders bij ziggo en daar staat dat "men moet opletten met kinderen tot 16".Maar wat je vraag aangaat...je mag op internet kijken wat je zelf wilt.Wil jij sex met dieren of met 15 jarige zien,kan je dat ongestrafd doen,zolang je het maar niet opslaat op je pc.Je mag het niet in je bezit hebben.Hoewel zo'n sexfilmpjes hier verboden zijn,kan je ze volop downloaden bij frostwire en bij andere downloadprogramma's.En geloof me,er zijn er genoeg die dat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om toch even een kanttekening hierbij te plaatsen (ik geloof niet dat je het bedoelt om illegale dingen te promoten, maar zo kan het wel over komen): porno met minderjarige actrices erin kun je dan misschien wel kijken zonder gepakt te worden, maar bedenk je even het volgende: denk jij dat er meisjes van 15/16 of jonger zijn die vrijwillig in een pornofilm spelen? Ga er maar vanuit dat dat niet het geval is, dat dit onder (geestelijke) dwang gebeurt. Bescherm dit soort meisjes door er niet naar te kijken voor je eigen genot.
Internet is een wereldwijd medium. Wat hier verboden is, dat kan in landen waar ze het minder nauw nemen met de wet- en regelgeving op het internet worden gezet. Als het op een publieke website wordt gezet dan kun jij het bekijken. Dat zegt helemaal niets over of je het volgens de wetgeving van jouw land ook mag kijken.

Zo zullen er best landen zijn met een minder liberale denkwijze dan de Nederlandse waar dit absoluut niet is toegestaan. Maar daar trekken de makers van dit soort films zich natuurlijk niets van aan. Daar kunnen ze ook moeilijk rekening mee houden, want er zijn wereldwijd zoveel wetten en regels.

Kortom, uiteindelijk moet je altijd jezelf afvragen of hetgeen je naar kijkt wel handig is om te kijken. Als je daaraan twijfelt, dan kun je het maar beter niet bekijken. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor hetgeen je op het Internet doet.

Ook op Internet gelden nu eenmaal bepaalde regels. Het is niet zo dat omdat het allemaal virtueel is dat je opeens alles moet kunnen doen. Zo zijn er mensen die andere mensen virtueel lastig vallen. Die persoon zal denken "ach, het is allemaal virtueel, dus dat maakt niet uit", maar aan de andere kant zit wel een echte persoon die dat toch leest en daardoor negatief beïnvloed wordt. Dat maakt dit dus niet minder strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je op internet porno tegenkomt met kinderen onder de 18 kun je dat melden op http://www.meldpunt-kinderporno.nl/ Overigens is niet altijd gemakkelijk te zien hoe oud deelnemers aan porno zijn. Porno met kinderen onder de 18 is in Nederland verboden. Porno met dieren is in Nederland sinds kort verboden.