kan iemand die nog nooit seks heeft gehad soa's overdragen?

mijn vriendje en ik hebben allebei alleen nog maar met elkaar seks gehad, daarom doen we het zonder condoom, is dit onveilig?

Toegevoegd na 17 minuten:
ik neem wel de pil

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.6K

Antwoorden (7)

Als je verder niks gebruikt is dat onveilig ja. Niet voor Soa's maar je kunt zwanger raken.

Als je samen nog nooit eerder seks hebt gehad, is het toch verstandig om jezelf te laten testen op Soa's. Het kan zijn dat je een schimmelinfectie hebt en deze kun je ook overdragen.

Voor de rest is het verstandig om de pil te gebruiken ivm zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand die nog nooit seks heeft gehad kan wel degelijk soa's hebben. dit krijgt diegene van een van zijn ouders. als beide ouders geen soa's hebben kunnen hun kinderen dat ook niet hebben tenzij ze bloed van anderen die wel soa's hebben binnengekregen hebben.

wat je dus nu doet is onveilige seks.
voor je dit doet laat jezelf en je partner testen. vraag hiervoor naar je huisarts. (het is niet pijnlijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het niet eens met de vorige antwoorden. Alsof iedereen die met maar één partner seks heeft (gehad), zich eerst moet laten testen op soa's! Beetje overdreven bangmakerij.
Gewoon lekker vrijen maar natuurlijk wel oppassen dat er geen kindjes van komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja je kan bijvoorbeeld hiv krijgen
en er zijn meer erfelijke ziektes die sexueel worden overgedragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat iets een SOA heet, wil niet zeggen dat het alléén seksueel overdraagbaar is.

Bijna niemand doet het, maar ik zou iedereen aanraden om met een nieuwe partner altijd éérst een SOA-test te doen vóórdat de condooms de deur uitgaan. Ook met de eerste.

Er staat in de reacties trouwens ergens dat een SOA-test onzin zou zijn als je geen klachten hebt: het nare van SOA's is dat er ook tussenzitten die geen merkbare klachten geven, maar wel levenslange gevolgen. Als je bijvoorbeeld chlamydia (veelvoorkomende SOA) oploopt, hoef je daar niets van de merken. Tot je kinderen wilt, en erachter komt dat dat dus niet meer kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verbaast me niets, hoe groot het cijfer ook is. Hoeveel mensen hebben er tegenwoordig nou levenslang één sekspartner? Vrijwel niemand toch? Veel mensen doen de condooms de deur uit als een relatie serieus wordt, maar komen niet op het idee een SOA-test te doen. Ze hebben er niet op los geneukt (of bij one-night-stands condooms gebruikt), dus ze zien geen risico. Maar ze vergeten dat ze niet alleen hun partner daarmee 'vertrouwen', maar ook de ex van de ex van de ex van hun partner. En het probleem begint bij die éérste partner, en het idee dat je daar niets van op kunt lopen. Want als je niets van die eerste op kunt lopen als die geen eerdere partner hebt gehad, kun je ook niets oplopen van de tweede, die net als jij maar één eerdere partner heeft gehad, toch? En niets van de derde, die daarvoor ook maar twee eerdere partner heeft gehad. Je bent jong, je partner ook, en het is niet alsof je hebt rondgeneukt. Dus dan kun je niets oplopen, toch? En intussen is chlamydia snel groeiende als belangrijke oorzaak van ongewenste kinderloosheid.
Jazeker dat kan. Niet om je bang te maken maken maar wat dacht je van bloed ? doe jij altijd handschoenen aan als je een pleister bij iemand plaatst ? zeker niet bij bekende denk ik.
Verder zijn er nog wel meer dingen die risico's meenemen en zijn bepaalde soa's ook overdraagbaar met zoenen.
Een condoom is natuurlijk wel veilig maar niet zaligmakend want wie gebruikt er een condoom bij het pijpen en een beflapje ?? bijna niemand toch.
Maar om zeker te zijn van een "schone" start kan een test geen kwaad en die kun je geheel anoniem laten doen bij de GGD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer jullie beiden nog nooit voordat je elkaar kende sex hebben gehad met anderen en jullie zijn er zeker van dat jullie echt de eerste zijn voor elkaar,kan je nooit een SOA hebben.
Een SOA krijg je niet van het verbinden van iemand die een wondje heeft (zoals ik in een reactie las).
Ook al heeft deze persoon bijv. een HIV besmetting.
Je kunt HIV nl. alleen maar oplopen door bloed/bloed contact (dus wanneer je met gewonde handen een andere gewonde mét een HIV besmetting verbind).
De kans is zelfs in dat geval nog maar heel klein dat ook jij besmet wordt.
Helaas kom ik in de al gegeven antwoorden ontzettend veel onzin tegen.
De enige SOA die je van je ouders overgenomen zou kunnen hebben is een besmetting met Herpes.
Een onschuldige aandoening waar je niet ziek van wordt of dood aan gaat.
Een besmetting met Herpes kun je trouwens al oplopen wanneer je op een verjaardagsfeest iedereen feliciteert en kust.
Dus als jullie de eersten zijn voor elkaar maak je dan geen zorgen en laat je niet gek maken door alle onzinverhalen die je hier ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie heeft het over HIV? Er zijn heel wat meer SOA's. En ja, daar zijn er bij die je wél op kunt lopen door het verbinden van iemand die een wond heeft. Hepatitis B bijvoorbeeld. Daarvan kan ik echt niet begrijpen dat het niet is opgenomen in het landelijk vaccinatieprogramma, het is zéér besmettelijk en je kunt er behoorlijk ziek van worden. Zelf (risicogroep) heb ik me dan ook wel laten inenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok heb je gelijk in,heb ik over het hoofd gezien.