Op welke dagen kan je vrijen als je niet zwanger wilt worden?

Ook wel periodieke onthouding genoemd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
49.3K
Rieneke1
13 jaar geleden
k zou persoonlijk de gok niet willen wagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roomse roulette heet dat, bij ons in de familie vielen altijd de hoofdprijzen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die term kende ik nog niet stippel, die geeft het wel prachtig weer :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vijf dagen geleden wilde je nog weten of de prikpil betrouwbaar is, en vandaag denk je aan periodieke onthouding? Toch niet iets dat je voor jezelf overweegt hè?

Het beste antwoord

Dat kan niet. Je eisprong is als je een cyclus van 28 dagen hebt, meestal 14 dagen vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie.

Maar je eisprong kan ook wel eens te vroeg of te laat komen. Sperma kan in de vagina soms wel 6 dagen blijven leven.. Dus ik zou het er niet op wagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dat kan niet. Je kunt dat wel doen, maar dan verminder je alleen de kans op zwangerschap. Je kunt dus op geen enkele dag vrijen om niet zwanger te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist!
Periodieke onthouding is gewoon nonsens, en ook dom.
+
als je anticonceptie gebruikt
kun je op maandag ,dinsdag,woensdag,donderdg,vrijdag,zaterdag
en zondg vrijen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, heel mooi antwoord! +
U bevindt zich hier: Patiënten informatie » Natuurlijke methoden
Natuurlijke methoden om niet zwanger te worden
Toepassing van deze (natuurlijke) anticonceptie methoden kan alleen als bekend is in welke periode geslachtsgemeenschap vermeden moet worden omdat de vrouw vruchtbaar is.

Periodieke onthouding
De bedoeling van periodieke onthouding is om gedurende een dag of vijf vóór de eisprong geen geslachtsgemeenschap te hebben. Het vaststellen van het moment van de eisprong is echter lastig.

Indien de duur van de menstruatie cyclus precies bekend is, is uit te rekenen wanneer dat moment valt. Namelijk 14 tot 15 dagen vóór de komende menstruatie. Bij een cyclus duur van 28 dagen op dag 13 of 14 en bij een cyclusduur van 30 dagen op dag 15 of 16.

Is er sprake van een onregelmatige cyclus duur, bijvoorbeeld tussen de 25 en 33 dagen, dan is het moment van de eisprong niet meer uit te rekenen.

Hulpmethodes om het moment van eisprong te bepalen zijn:

dagelijks vóór het opstaan de lichaamstemperatuur meten en noteren en op de dag dat de temperatuur 0,5 graad stijgt - wat pas achteraf te zien is - kent men de dag van de eisprong
een wat ingewikkelder hulpmethode (de Billingsmethode) is door dagelijks de rekbaarheid van het slijm in de baarmoedermond te bepalen. Met duim en wijsvinger wordt als het ware slijm bij de baarmoedermond gepakt, daarna de beide vingers spreiden om te zien hoever het slijm mee rekt. Wanneer dat meer dan 6 cm is, is de eisprong binnen een dag of twee.
het is mogelijk bij de apotheek urinetesten te kopen om daarmee het eisprong hormoon te bepalen. Wanneer de hoeveelheid hormoon duidelijk toeneemt, is er binnen één tot twee dagen sprake van een eisprong.
Alle gegevens wijzen er duidelijk naar dat periodieke onthouding alleen betrouwbaar is, als er een vaste cyclus duur is en het zorgvuldig wordt uitgevoerd. In de praktijk valt het nog wel eens tegen en worden nogal wat vrouwen onverwacht zwanger...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op 30 februari kan het absoluut veilig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Net als op Sint Juttemis en in de Pruimentijd.

Nee serieus, het kan NIET. Mijn oma heeft van sex op haar veilige dagen een prachtige tweeling gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht aan 32 december... +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord klopt maar half.Je bent vergeten de tijd te vernoemen.Het is alleen veilig op 30 dec. als je het precies om 12.00 uur doet,dus niet om 11.59 of 12.01.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je dan beginnen met de seks, of moet de man precies ejaculeren om 12u?
Je hebt al allemaal zeer goede antwoorden maar niemand noemt wat dagen. als ik het krap reken zijn de eerste 3 dagen na je menstruatie en de laatste 3 ervoor (en je menstruatie zelf), de minst onveilige dagen (let op de bewoording).

Toevallig ken ik echter zelf ook iemand die haar oudste zoon aan die dagen heeft overgehouden dus.........
13 jaar geleden
Ik heb vandaag nog een toets daarover moeten maken.
als je het tussen dag 11 t/m 15 van je menstruatie cyclus doet, kan je zwanger raken (dan is je vruchtbare periode)
maar ik zou dan gewoon het niet tussen dag 9 t/m 18 doen voor de zekerheid.

Toegevoegd na 1 minuut:
ga anders naar de huisarts, of gebruik gewoon de pil & condoom dan weet je zeker dat het veilig is :P

Toegevoegd na 1 minuut:
en kan je ook niet zwanger raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zaad overleeft 2 a 3 dagen in de vagina. Als je dus niet binnen 3 dagen voor en 1 dag na de eisprong (ovulatie) seks hebt, kan je niet zwanger raken.
Als je niet weet wanneer de eisprong precies plaatsvindt, moet je een wat ruimer tijdsbestek aanhouden. De eisprong is ongeveer 14 dagen na het begin van de menstruatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is de eisprong gemiddeld 12-16 dagen voor de eerste dag van de vólgende menstruatie. De mythe van ovulatie op dag 14 is al het eerste waarbij je met de kalendermethode de mist in gaat. 'Gemiddeld' is namelijk al sowieso hetzelfde als 'meest voorkomend'. Gemiddeld hebben vrouwen een cyclus van 28 dagen met eisprong op dag 14. De meeste vrouwen hebben *niet* een cyclus van 28 dagen met eisprong op dag 14.
Niet. De kalendermethode is gewoon geen betrouwbare vorm van anticonceptie.

Een vorm van periodieke onthouding die wat betrouwbaarder is, ken ik als 'natural family planning' en houdt wel even wat meer in dan alleen dagen tellen. Denk aan iedere (ja, echt iedere) ochtend om dezelfde tijd voor het opstaan een thermometer in je kont stoppen en dagelijks je cervixslijm en baarmoedermond controleren.

Toegevoegd na 6 uur:
Ik zie trouwens in je profiel dat je 13 bent. Dat maakt op zich al de methode van natural family planning ongeschikt voor jou. Die werkt alleen voor volwassen vrouwen, niet voor pubermeisjes die nog een cyclus hebben waar je nooit van weet wat hij gaat doen.

Het vergt verder veel ervaring met het herkennen van de signalen die je lichaam stuurt, en - omdat dit nog steeds niet foolproof is - een situatie waarin een kind, als je toch zwanger zou raken, welkom is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
c+!
Elke dag met een partner van het zelfde geslacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op elke dag, indien je partner niet vruchtbaar zou zijn.
En anders, indien je partner een condoom gebruikt is de kans op zwangerschap ook vrij klein.

Ik zou als ik jou was maar niet te veel vertrouwen op een periodieke onthouding.

De natuur reageert niet altijd zoals jij dat zou willen...

En ongewenst zwanger worden lijkt me vreselijk, dus ik zou geen enkel risico nemen als ik jou was...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijen kan je op elke dag doen.De kans dat iemand zwanger wordt van alleen vrijen is uitgesloten.Om zwanger te raken,moet je toch echt iets anders doen,en zolang je dat niet doet is de kans op zwangerschap uitgesloten.