Hoe kan ik dit verwerken?

Een tijdje geleden heb ik een nare ervaring gehad met mijn ondertussen ex-vriendje. Hij heeft dingen gedaan die ik niet wilde. Ik heb het uitgemaakt. Maar nog steeds zit ik wel met de dingen die gebeurd zijn. Ondertussen heb ik al een tijdje een nieuw vriendje, gelukkig 1 met veel geduld. Maar toen hij verder wilde gaan dan alleen zoenen en me aan begon te raken werd ik heel erg angstig. Hij is meteen gestopt en heeft me wel getroost..
Ik wil graag hier overheen komen, maar ik weet niet goed hoe ik dit moet doen. Ik heb geprobeerd met mijn vriendje te praten maar hij vindt het ook erg moeilijk en hij is tenslotte ook geen psycholoog ofzo.. Verder wil ik ook liever niet professionele hulp inschakelen. En alles opschrijven heb ik ook al geprobeerd, dit heeft ook niet geholpen. Kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom wil je geen professionele hulp? Zoals je zelf al zegt, je vriendje is geen psycholoog. Wat is er mis mee om een keer met iemand te praten die wél psycholoog is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt "een tijdje".
Als iets nog heel vers in het geheugen zit, is het ook moeilijker om het los te laten... Het is dan ook niet gek dat het moeilijk is om iemand die heel dicht bij je komt te kunnen vertrouwen....

Antwoorden (8)

Ik denk het toch beter is om professionele hulp te zoeken. Een psycholoog kan je hiermee helpen dit te verwerken. Als ik het goed begrijp heeft hij je dus eigenlijk verkracht? In dat geval kun je ook aangifte tegen hem doen als je dat wilt. Goed van je vriend dat hij gestopt is en je getroost heeft. Maak afspraken met hem dat hij stopt als hij merkt jij het te moeilijk krijgt. Dit kun je niet zomaar even verwerken, daar heb je hulp voor nodig en veel tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het contact met je ex-vriendje geheel te verbreken, als je dat nog niet had gedaan. Wanneer dat niet mogelijk is, moet je proberen te respecteren dat je ex-vriend in je leven blijft. Met hem praten (misschien met je vriend erbij) is heftig, maar kan helpen.

Je hebt al gezegd dat je gevoel opschrijven niet helpt. Wat je kan proberen is voor de spiegel gaan staan en tegen jezelf praten, desnoods schreeuwen. Vertel al je gevoelens aan jezelf, wat je wilt bereiken en wat je aan jezelf wilt verbeteren.

Probeer niet de hele tijd aan je vorige relatie te denken, maar werk aan de relatie die je nu hebt, dat is veel belangrijker!

En ga 2011 met veel goede moed in!

Ik wens je veel sterkte en succes met het verwerken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien je reactie op je huidige vriendje lijkt het mij juist wél zinvol om professionele hulp in te schakelen. Wat je ex-vriendje jou heeft aangedaan uit zich bij jouw nieuwe vriendje in angstig gedrag. Dit is niet goed. Ik denk echt dat je hulp moet gaan zoeken. Dit kan je niet alleen. En waarom zou je het niet doen? Wil je liever niet dat je ouders het weten?
Daarnaast vraag ik me af of je nog iets kunt ondernemen tegen het ex-vriendje. Ik weet natuurlijk niet wát hij heeft gedaan maar je verhaal geeft mij een bijzonder onprettig gevoel. Helaas komt verkrachting ook binnen relaties maar al te vaak voor. Je kunt altijd nog aangifte doen tegen je ex-vriendje. Als hij dit bij jou doet zal hij zijn foute gedrag ook naar nieuwe vriendinnetjes tentoonspreiden.
13 jaar geleden
Gezien je reacties ga ik ervan uit dat je een jongere van onder de 18 bent. Je kunt in dat geval bellen met de kindertelefoon voor gratis advies: 0800-0432. Of chatten met andere jongeren op http://www.shit.nl.

Wellicht vind je daar goede tips. Het beste zou zijn, professionele hulp, maar dat wil je niet. Wellicht is dit een eerste goede stap.

Sterkte!

Toegevoegd na 2 minuten:
SHIT staat voor Share In Trust. De jongeren van SHare In Trust zijn getraind om andere jongeren met problemen en vragen te adviseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoek alsjeblieft professionele hulp! In het verleden heb ik ook een aantal dingen meegemaakt en hier 3 jaar mijn mond over gehouden, tot ik echt niet meer kon. al ga je maar 2x naar een maatschappelijk werkster. Je zult zien dat je verhaal doen al heel erg oplucht en professionals hebben net een aantal goede persoonlijke tips waar je wat mee kunt. Ik begrijp heel goed hoe moeilijk dat is, maar je zult zien dat het gigantisch oplost.
Verder weet ik niet hoe oud je bent, maar als je graag anoniem wilt blijven ivm ouders e.d. Probeer dan de kinder telefoon. Zo kun ke toch anoniem je verhaal doen en zij kunnen je altijd verder helpen! Heel veel sterkte!

Toegevoegd na 1 minuut:
o kindertelefoon is al gezegd terwijl ik aan het typen was! iig blijft t een goede tip!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een relatietherapeut / maatschappelijk werkster zou hierbij goed kunnen helpen - zij zijn onafhankelijk en kunnen je goed begrijpen en begeleiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praat erover met iemand die je vertrouwt...

Dat kan met een vertrouwd familielid (bijv. je moeder). Maar het kan ook zijn dat het juist prettiger voor je is om er met iemand over te praten die je niet kent. Kijk wat voor jou het prettigst voelt. En weet dat er meer mensen zijn die dezelfde (nare) ervaring hebben meegemaakt, je bent niet alleen, dus het is helemaal niet gek om met je verhaal te komen!
13 jaar geleden
Als direct antwoord op je vraag: verwerken is vaak ook een kwestie van tijd, maar moet je die tijd alleen doorgaan is een tweede....
Ik lees niet hoelang je ervaring geleden is. Ook niet, of je kunt praten met een (ouder?) iemand die je vertrouwt.
Bij de andere antwoorden heb ik niet gezien, dat iemand je een afspraak met de huisarts aangeraden heeft, dus misschien is dat een idee voor je?
De drempel om naar een psycholoog te gaan lijkt me meters hoog voor je (daar kom je trouwens ook niet zonder doorverwijzing), maar misschien is de huisarts een betere optie voor je.
Blijf er niet alleen mee rondlopen, dat is een advies dat ik je graag mee wil geven.