Kan Anti Depressiva na 5,5 weken nog wat gaan doen?

Ik heb vandaag met de huisarts overlegd en zij zegt dat ik net zo goed kan stoppen omdat ze geen effect meer verwacht. Ik voel namelijk nog geen verbetering. Maar volgens mij heb ik ook wel eens gehoord dat mensen pas na bv. 7 weken wat merken. Heeft iemand ervaring hiermee? Zou zonde zijn als ik te vroeg stop maar ook om door te gaan zonder perspectief.

Toegevoegd na 12 uur:
Bedankt voor alle reacties! Ter aanvulling: ik volg een dagbehandeling dus heb al hulp. En met huisarts bedoel ik eigenlijk de arts van de dagbehandeling, de arts-psychiater.
Ik gebruik lexapro en voel vanaf de eerste dag wel de bijwerkingen. Dat de klachten erger worden. Maar nu voel ik me niet beter dan voordat ik met het medicijn begon. Het is heel druk in mijn hoofd.

Toegevoegd na 12 uur:
En dit is het 4e medicijn dat ik gebruik. Ben zo bang dat niks aanslaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
4.4K

Antwoorden (12)

je moet zeker niet stoppen, sommige antidepressiva hebben idd meer tijd nodig voor je het effect merkt..
mijn zus heeft hetzelfde ervaren en bij haar ging je het pas merken na 3 maanden , dus nog niet opgeven..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind 5.5 weken en 7 weken wel lang hoor.
Ik heb ook weleens iets gelezen en gehoord over de werking op lange termijn van anti depressiva, maar dan gaat het toch meestal om 2 weken of zo.

Belangrijker hier, is denk ik, of je je huisarts vertrouwt.
Je mag toch aannemen dat de huisarts van dit soort zaken wat meer weet, dan jij en ik, en als hij zegt dat je net zo goed kan stoppen, dan zou ik in jouw geval ook stoppen.

Vreemd is het in ieder geval niet; ik krijg de indruk dat er steeds meer getwijfeld gaat worden aan het effect van anti-depressiva. Je hoort zelfs dat het helemaal niks doet, en alleen maar schadelijk is. Maar of dat ook echt zo is, dat kan ik niet beoordelen. Ik kan hooguit zeggen dat me dat niet zo verbaast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat je een andere antidepressiva moet hebben. Bij deze medicijnen is het vaak uitzoeken welke bij jou past. Je hoeft dus niet de moed op te geven. Een ander medicijn kan beter helpen.

Ik heb gezien dat een antidepressiva na 3 dagen al zichtbare werking had. Dan ben je zielsgelukkig, dat van meet af aan het goede product is voorgeschreven. Het termijn wat jij noemt lijkt mij wel erg lang. Overleg met je arts. Er moet iets bestaan dat je beter helpt, tenminste als je echt medicijn nodig hebt.

Mensen kunnen namelijk door hun wijze van leven (stress, slechte relatie, verkeerd werk) depressief worden. In dat geval helpen geen medicijnen, maar moet je een ander pad inslaan.
Als je een chemische stof in je hersenen mist en daardoor aan depressiviteit lijdt, heb je wel medicijnen nodig. Welke dat is moet dan worden uitgevogeld.

Ik wens je het beste. Overleg met je arts!
13 jaar geleden
Vreemd dat de huisarts niet verder gaat zoeken er zijn nog meer soorten op de markt. Maar doe je er zelf ook wat aan on de cirkel waar je in zit te doorbreken. Je kan wel wachten op de werking van een medicijn maar je moet zelf ook actief bezig zijn met je herstel. Alleen Prozak slikken en wachten help niet. Heb je het met je huisarts al een gehad over hulp van een rationeel therapeut. kan soms heel goed helpen en dan heb je misschien minder medicatie nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk dat u van uw arts of specialist ook een placebo
kunt hebben gekregen.
U merkte immers op dat het antidepressivum geen effect had.
Afhankelijk van de dosering en het opnamevermogen van het menselijk lichaam kan het effect pas later ingaan.
Ook is dat het geval met de afbraak van de werkzame stof door het lichaam.
Doorgaans heeft een psychiater meer ervaringen op dat gebied dan een huisarts. U kunt zich ook laten informeren door de arts apotheker, googlen of de bijsluiter inzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat kort door de bocht die huisarts.. ik weet niet wat je slikt en waarvoor maar 5.5 week is erg weinig om al echt resultaat te hebben..en bovendien ligt jou verwachtingspatroon mbt de werking wel te hoog.. Ik slik nu ruim een jaar en heb twee maal gewisseld van medicijn voordat ik het goede te pakken had..dacht in het begin ook wel eens : nou waar blijft dat heppie de peppie gevoel nou..doet dit pilletje wel iets...? m.a.w. ik verwachtte een wonder... Maar nu pas kom ik omhoog uit dat zwarte gat..en alleen met medicijnen kom je er ook niet hoor..er zal ook een goede psychologische begeleiding moeten zijn...
Dus nee, niet direct stoppen, je moet sowieso altijd een dergelijk medicijn afbouwen, maar misschien wel van merk medicijn wisselen...en professionele hulp inschakelen!
Succes en sterkte..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen ( uit eigen ervaring,maar personen verschillen) mag je na 2 weken toch wel effect verwachtten,positief of negatief.Als je bijwerkingen ervaart zou je inprincipe kunnen zeggen dat medicijnen aanslaan,maar als je je nog depressief bengt na 7 weken gebruik,zou ik gestaag afbouwen ( tenzij anders aangegeven)
U geeft aan dat het medicijn is voorgeschreven door een huisarts.Opzicht niks mis mee,maar aangezien een huisarts een 'specialist'is op algemene klachten/aandoeningen.
Zou ik met depressive klachten vragen naar een Psychiater,hij/zij heeft veel meer kennis over de werking van anti-depressiva of andere methoden om u te helpen met u klachtten

Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou ook kunnen dat je een te lage dosis slikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat het na drie weken begint te werken. De vraag is welk antidrepessivum gebruik je? En de dosis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij denkt dat het zin heeft om nog een poosje door te gaan moet je dat met je huisarts bespreken. Misschien kun je met haar overleggen of een verwijzing naar de tweede lijn, het RIAGG, zin kan hebben.

Het is wel de bedoeling om meer GGZ in de huisartsenpraktijk te gaan doen maar de gemiddelde huisarts heeft daar te weinig tijd voor. Met af en toe eens een consultje van niet meer dan 7,5 à 10 minuten redt je het niet om adequaat psychiatrie te bedrijven. Klinkt misschien hard maar bij vermoeden van een psychiatrische stoornis doet een huisarts er beter aan iemand in te schakelen die daarvoor doorgeleerd heeft en er meer tijd aan kan besteden. Dat kan een sociaal psychiatrisch verpleegkundige zijn, eventueel geassocieerd met de huisartsenpraktijk.

Toegevoegd na 11 uur:
Dank voor je aanvulling. Het kan best zijn dat die onrust door een depressie wordt veroorzaakt maar als dit het vierde medicijn (waren die andere ook antidepressiva? Zo ja welke?) is dat niet dreigt te werken kun je, denk ik, beter inzetten om de rust in je hoofd terug te krijgen, al dan niet met medicijnen.

Overweeg om inderdaad te stoppen met Efexor. Ook als je er niet beter van wordt heb je last van bijwerkingen waardoor je onrust vergroot kan worden. Medicijnen kunnen krachtige hulpmiddelen zijn maar zijn lang niet altijd zaligmakend. Praat erover op de dagbehandeling, is mijn advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Personal Mind Power zoek het op bij google , ik denk en weet wel zeker dat je hier verder mee komt beter dan een zooitje pillen... en een arts-psychiater ( bij zo iemand kom je je problemen en verhaal vertellen maar je moet zelf de oplossing vinden en uitvoeren ) s6 ermee gr

Toegevoegd na 1 minuut:
en luister naar je zelf en je lichaam kom je veel verder mee dan door gaan met pillen en rotzooi gr
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn al veel antwoorden gegeven waarvan sommige goed maar ook veel onzin is.

Lexapro is één van de moderne antidepressiva. De meeste medicijnen uit deze groep hebben enige gewenning nodig voor het optimaal werkt. Een normale gewenningsperiode is tot 7 weken. Bij sommige mensen kan dit iets langer duren maar wanneer er na 7 weken niets te merken is moet je deze medicijnen afbouwen en weer een andere proberen.

Geef het medicijn gebruik nog niet op. Er zijn heel veel soorten antidepressiva. Voor je een medicijn hebt gevonden kan er wel eens een hele zoektocht aan vooraf gaan. Ik heb een tijdje zo'n jaar of vier geluk gehad maar de laatste tijd laat mijn huidige medicatie, een combinatie van Effexor, Seroquel en een schildklierhormoon die op T4 werkt me in de steek. Ik ben op dit moment in afwachting van het overzetten op een Mao remmer. Mijn psychiater heeft nog geen eindoordeel gegeven dat hoop hij de 20ste te doen. Wanneer het inderdaad die Mao remmer wordt zal ik moeten worden opgenomen. Mijn huidige medicijnen afbouwen en starten met die Mao remmer.

Hou het vol. Jouw combinatie van zoeken naar het juiste medicijn en therapie is goed. Je bent goed bezig, ik denk echt dat je er op een gegeven moment wel uit komt.

Wat doe je op die dagverpleging en waar krijg je die?