Je kunt je gevoel niet uitschakelen maar wel verdringen.
Daar loop je -als je dat als overlevingstratigie gebruikt-
mee vast op het moment dat je "veilig " bent.
Vandaar dat (jeugd) trauma's zich pas vaak onder gunstige omstandigheden openbaren.
Het is eigenlijk een soort krediet nemen op je gevoel, wanneer je het goed hebt komt je onderbewustzijn met de rekening.
Die kan flink opgelopen zijn.
Het is dus doorgaans sterk af te raden je gevoel uit te schakelen, je kunt dan wel eens een gruwelijke hekel aan jezelf krijgen.
Weest dus trouw aan jezelf, ook onder moeilijke omstandigheden.
Dan blijf je dicht bij jezelf en wellicht meer een aimabel mens.
Het leukste wat je kunt worden is JEZELF.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Nee, dat zal nooit helemaal lukken.

Net zo min als dat je een ander zintuig helemaal kunt uitschakelen. (zonder hulpmiddelen dan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, onder narcose b.v.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In beperkte mate en meestal op een ongezonde manier - denk aan iemand die getraumatiseerd is en nooit verdriet voelt maar emoties uit als woede.
En soms kan het wel op een praktische manier, kortdurend: angst en nervositeit uitschakelen omdat je eerste hulp moet verlenen, en pas als profs dat van je overnemen en/of het/de slachtoffer(s) veiliggesteld is/zijn, ineens staan te shaken en te klappertanden van de stress.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn mensen die dat kunnen, denk maar aan moordenaars die schakelen elk gevoel uit, en kunnen gevoelloos en zonder enig medeleven door leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan maar je kunt ook een gevoelloos type zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt eraan wat voor gevoel je kan je gevoel voor pijn uitzetten je kan je gevoel voor medelijden uitzetten ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja als je aan het slapen bent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, denk maar aan bijv. Joran van der Sloot, Karst, of een beul. Of je laat je linker hersenhelft verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige die zijn/haar gevoel uit kan schakelen is volgens mij een slaaf/slavin die de vrijheid weer heeft gekregen. Die hoeft niets te missen en niet aan die nare tijd terug te denken. Die geniet volgens mij volop en heeft alles ver weggestopt om niet meer bewust te voorschijn te halen.
Maar over het algemeen zijn emoties/ gevoelens je ziel, je binnenste en je kunt ze misschien tijdelijk uitschakelen of controleren maar nooit helemaal.Bijv; Ik kan als iemand mij ergert en bewust boos wil krijgen, mijn opkomende woede goed beheersen, want dat gun ik dan die ander niet. Met negeren pak je zo iemand meer dan je te laten gaan, want dan hebben ze je zover. Toch kunnen ergernissen zich opstapelen als het steeds weer gebeurt en je laat het gebeuren.Daarom zou ik zo iemand die erop uit is je te ergeren ten allen tijde uit de weg gaan. Dit is dan de befaamde laatste druppel. Pijn kan je uitschakelen als je de kunst van mediteren/ consentreren beheerst. Door je op iets te focussen en je af te sluiten voor de pijn.
Liefde zit heel diep en dit kan je niet uitschakelen. Zelfs als diegene je belazert tot en met, kan je toch je gevoel niet uitschakelen, ook al weet je dat iedereen gelijk heeft die niet begrijpt waarom je nog steeds bij hem bent. Mocht je dan toch uit elkaar gaan, dan is diegene nooit meer uit je diepste gevoelens uit te bannen. Er zullen altijd dingen plotseling opduiken en je wordt weer herinnerd. Ik hoop dat het mij nooit overkomt, want dit lijkt me vreselijk.
amc
13 jaar geleden
Neen: Als je als mens met geldende normen, waarden en instituties door het leven gaat, zal m.i. je geweten je achtervolgen. Een klein stemmetje in 'jezelf' knaagt aan je.
Helaas lopen er op deze aarde ook mensen rond zonder geweten. Deze mensen worden doorgaans psychopaten genoemd en hebben ook geen emoties. Omdat er geen emoties zijn, valt er ook niets uit te schakelen omdat het niet aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het kunnen negeren maar niet uitschakelen.
Ergens is er iets al is het maar 2 sec per dag dat je voelt dat het niet juist is. Of verdrietig voelt omwat er gebeurt is of kwaad ben
Dat kan b.v. in een oorlogsituatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor, afhankelijk van factoren waar je bent opgegroeid en culturele externe factoren die bepalend zijn geweest bij je opvoeding.

In Iran gooit men makkelijk een steen naar de verdachte die 'en public' wordt gestenigd. Om daarna vrolijk je pijpje te stoppen en leeg te roken. In Nederland twijfelt men snel of het wel verantwoord is om de eerste steen naar de harses van de verdachte te gooien. Stel je voor dat je een onschuldige voorbijganger raakt met die lekker hanteerbare steen die je net wilde torpederen.

Mijn antwoord op de vraag: "als je niet beter weet, kan er geen sprake zijn van uitschakelen"

Een knipperlicht van je auto dat kapot is, kun je ook niet uitzetten. En als je geen knipperlicht op je auto hebt, en je wist niet dat dit een optie was die tot de mogelijkheden behoorde bij de koop van je auto, dan kan je ook niet kwalijk genomen worden dat je aangaf naar rechts te willen rijden zonder te knipperen. Maar dat je toch een steen door de rechter zijruit gekeild krijgt, door een rokende Iraniër, dan rijd je het beste deze stenengooier finaal overhoop.

Laat de rijdende rechter maar uitmaken of je terecht je gevoel hebt uitgeschakeld. Ik zou in ieder geval plankgas geven....maar dat moet iedereen voor zichzelf maar uitmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt iets wilt kan je je gevoel uitschakelen ik weet ook wel een onderwerp waarbij een heleboel mensen hun gevoel ook bij uitschakelen maar dat word weer een andere discussie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk het wel.want als het er op aankomt,kunnen we allemaal een moordenaar zijn.in een oorlog of zo.dan heet het overleven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan mijn gevoel (van emoties dan) vaak een soort van tegen houden door het volgende te denken: Ik kan wel boos/depressief/angstig/noem maar op zitten doen, maar het heeft allemaal toch geen zin. En meestal werkt het voor mij, maar ja, dat ben ik.