Kan Ritalin je lichaam uitputten?

Medicatie voor Add. Het werkt voor mij goed, maar ik vraag me af omdat je maar doorgaat en minder gauw moe wordt of dat risicovol is voor je lichaam. Ook door de bijwerking 'minder eetlust', waardoor je het lichaam minder voedt is dat niet slecht als je meer doet?

(Uiteraard stel ik deze vragen ook aan de voorschrijvende arts, die afspraak is echter nog ver weg, ik ben me ook aan het orienteren op andermans ervaringen en gedachten erover).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.2K

Antwoorden (4)

Het allerbelangrijkst is dat je medicijnen doen wat ze moeten doen, en jij je er goed bij voelt. Voor de bijwerking 'minder eetlust' is vast wel iets te vinden in samenspraak met de arts. Vaak duurt het even voordat je lichaam gewend is aan medicatie. Al je zorgen aan de arts vertellen, en er vanuit gaan dat hij je serieus neemt en in de gaten houdt of dit het juiste middel voor je is.
Als je je teveel zorgen maakt zou je tussendoor nog naar je huisarts kunnen gaan voor tips op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ritalin is een familie vd de drug amfetamine.
Een vd bijwerkingen van amfetamine is inderdaad minder eetlust, je eet dus minder terwijl je steeds 'gaat'.
Het gevold hiervan is dat je lichaam uitgeput raakt.
Als je lichaam geen energie meer kan krijgen uit voedsel, gaat het je spieren aanspreken zgn verbranden om alsnog energie te krijgen.
Daarom zijn de meeste verslaafden ook zo dun.

Toegevoegd na 3 minuten:
gevold = gevolg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord is steevast: JA, Ritalin kan je lichaam uitputten, daarom is het zo belangrijk je te houden aan bepaalde doseringen en er voorzichtig mee om te gaan.

Zodra je Ritalin dus meer gaat gebruiken dan nodig is, ga je je lichaam iets geven waardoor het doorgaat als het eigenlijk moet stoppen.

Als je normaal gesproken niet tot 5 uur snachts wakker kan blijven van jezelf en je gaat om het uur ritalin slikken, dan blijf je echt wel wakker en zelfs nog actief ook. Dan zie je nu vast zelf ook in dat dit niet goed is voor je lichaam en dat het er uitgeput van kan raken.
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je bent, maar als het goed is houdt de arts je gewicht in de gaten.
In mijn gezin is het ook gebruikt, maar dan wel zo afgestemd dat het alleen effectief was tijdens werk / school. Dus niet 's avonds bijvoorbeeld.
Als je je ongerust maakt, zou ik overleggen met de arts (telefonisch spreekuur?) of huisarts.