Wat is beter bij een depressie, psycholoog of een psychotherapeut ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

In de link staat uitleg over de verschillen tussen een psycholoog en therapeut.

Je kan niet spreken over beter of slechter.
Het is helemaal afhankelijk van wat voor soort depressie en vooral ook de oorzaak.
Vaak is de huisarts degene die bepaalt welke hulpverlener het beste is voor behandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je +

Andere antwoorden (5)

Ha, dat Bushokje;

Ik weet niet of dat veel uitmaakt. Belangrijker is volgens mij of klant en (de methode van de) psuch goed op elkaar kloppen. Toen ik na mijn burnout klachten van depressiviteit had heb ik ook sessies met een psycholoog gehad die ik weliswaar als heel relaxt en prettig heb ervaren, maar waar ik naderhand het gevoel van heb overgehouden er alleen maar dieper door te zijn gaan piekeren. Misschien vóór een doorverwijzing erover met de huisarts praten en informeren naar mogelijkheden van een kennismakingsgesprekje vooraf.

Toegevoegd na 31 seconden:
'psuch' -> 'psych'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een depressie is vaak goed te behandelen; het grootste deel van de behandelingen bij depressie heeft dan ook een gunstig effect. Voor behandeling moet wel de stap naar een hulpverlener worden gezet. Dit begint in principe bij de huisarts. De huisarts heeft vaker patiënten met last van depressies en kan u of zelf behandelen of je doorverwijzen naar een andere hulpverlener. Maar eerst wordt er door de huisarts gekeken wat er precies aan de hand is en of er sprake is van een depressie. De behandeling bestaat vaak uit een combinatie van gesprekken ('praten') en medicijnen. Maar er zijn nog meer behandelingen mogelijk. Welke behandeling in jou geval geschikt is, hangt af van het soort depressie dat je heeft en van wat voor persoonlijkheid je bent.
dus in misschien in jou geval een psychotherapeut
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een psychotherapeut kan een psycholoog zijn die heeft doorgeleerd voor psychotherapeut.
De benamingen worden wat door elkaar gebruikt.
Daarnaast hangt iedere psychotherapeut een bepaalde leer aan, die samenhangt met een visie op het menszijn.

Een depressie kan een lichamelijke oorzaak hebben, een vitaminetekort of een tekort in de hersenen. Kan ook gewoon oververmoeidheid zijn.
Neem contact op met je huisarts. Zorg dat je goed eet en drinkt en neem voldoende slaap.

Daarna kun je in gesprek gaan met een therapeut, die je kan helpen je leven weer op een rijtje te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een onbehandelde depressie duurt gemiddeld vier tot zes maanden, maar kan ook langer aanhouden, soms zelfs jaren. Dat is niet nodig, want depressies zijn veelal goed te behandelen. Met een psychotherapeut (psychotherapie) worden goede resultaten bereikt, evenals met medicijnen de zogenaamde antidepressiva). Een depressie kan, soms na maanden, soms na jaren, weer terugkomen. Dit overkomt bijna de helft van de mensen die depressief zijn geweest. Een goede behandeling kan de kans op terugkeer van de depressie verkleinen. Ook een goede nazorg is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de vraag psycholoog of psychotherapeut kan ik niet meteen antwoord geven, gezien ik de betekenis, verschillen er niet precies van ken...

Wel wil ik hierop reageren door te zeggen dat je, wanneer je niet tevreden bent over de behandeling of 'enig resultaat' laat op zich wachten... je dit zeker bespreekbaar moet maken. Blijft het teleurstellen, verander dan van psycholoog of therapeut!
Stel in de gesprekken ook regelmatig doelstellingen voor ogen!

Succes ermee!