heeft een computerscherm invloed op je slaap-waakritme?

ik slaap mijn hele leven al laat in, maar sinds ik 's avonds laat achter de computer zit slaap ik nog veel later in, heb gewoon geen slaap als ik 3 uur naar bed ga. Mijn huisarts vroeg zich af of door het licht van de monitor mijn slaapritme nog meer ontregeld is geraakt. En als het zo is dat licht van monitoren een negatief effect heeft op je slaap-waakritme, wat valt er dan aan te doen behalve de computer uit te zetten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Ik weet uit het verleden, toen we nog alleen gewone monitoren hadden er onderzoek na is gedaan.

De uitslag van dat onderzoek is dat er geen invloed bestaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik weet niet of het licht effect heeft, maar wat zeker wèl effect heeft, is dat je tot vlak je wilt slapen, druk bezig bent.
Je moet even afbouwen voor je in slaap kunt vallen, dus al ruim tevoren scherm uit, tv uit, beetje aanrommelen, je lijf in de slaapstand zetten als het ware.
Wat let je om het uit te proberen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn mening gaan er gedachten en andere stimulerende acties door je hoofd heen als je laat nog met een laptop actief bent. Je geest komt dan later tot rust en resulteert in later inslapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
---> Ik denk <----

Dat het komt doordat je ontspannen achter de computer zit en bezig bent met recreatief gebruik van de pc.
Door het felle licht op je beeldscherm en andere verlichting in je kamer zal het lichaam zich "voor de gek houden"!

Als ik vakantie heb en uitgeslapen ben, dan overkomt het mij ook regelmatig dat ik de tijd vergeet en om 04:00 toch maar besluit om naar bed te gaan, ondanks dat ik geen slaap heb!

Dus ik denk wel dat een computerscherm invloed heeft op je slaapritme!

Misschien is het verstandig is om met jezelf af te spreken om de pc uit te schakelen op bijvoorbeeld 22:00 en dan tv te gaan kijken of iets lezen (boek,krant, tijdschrift)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me dat het meer veroorzaakt wordt door de teksten of afbeeldingen die je op je scherm ziet en niet zo zeer door het scherm zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er van af hoelang je erachter zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, ik gebruik nu zelf adhd medicatie. hierdoor word je natuurlijke dosis melatonine te laat aangemaakt. dit stofje zorgt ervoor dat je slaperig word en uiteindelijk in slaapt valt.

afijn, de natuurlijke manier van dit stofje aanmaken gaat onder bepaalde voorwaarden. wanneer je in een donkere kamer LIGT, maak je gemakkelijk melatonine aan. hierdoor is je "slaapdrempel" snel bereikt. wanneer je voor de pc ZIT en naar een lichte(hier vertel ik zo meer over) scherm kijk. word het melatonine traag aangemaakt en zo bereik je later pas je "slaapdrempel"

als je bijv. overdags een concert heb in een sporthal. het is erg donker maar er staan wel een paar schijnwerpers op het podium. je zit daar een uur of 2 naar muziek te luisteren en het is afgelopen en je hebt het gevoel dat het 11 uur is en je wilt slapen. vervolgens loop je naar buiten en het zonnetje schijnt en de vogels fluiten. dat komt omdat je lichaam "denkt" dat het nacht is en dat je wilt gaan slapen. maf he?