zijn aandoeningen als wendekrank en hikikomori opzichzelfstaand?

of eigenlijk gewoon eigenlijk een vorm van ptss oid. of zijn er eigenschappen van de aandoeningen die echt uniek zijn en niet binnen de DSM kwalificaties vallen ofwel te vatten zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

De aandoemingen die jij noemt worden niet in de DSM 1V genoemd en zijn dus in Nederland niet echt bekend.
De DSM is een classificatiesysteem voor psychiatrische aandoeningen, uitgegeven en opgesteld door de American Psychiatric Association.

Het doel van de DSM is om onderlinge vergelijking van (groepen) psychiatrische patiënten mogelijk te maken door ondubbelzinnige definities op te stellen waaraan iemand moet voldoen om in een bepaalde groep te vallen.

De DSM doet vooral uitspraak over de belemmering in het dagelijks functioneren (persoonlijk, relationeel, sociaal, beroepsmatig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wendekrank zou misschien een vorm van PTSS kunnen zijn, voor hikikomori hebben we allerlei andere termen hoewel (nog) niet als op zichzelf staande aandoening.

Bedenk ook goed dat de DSM niet meer en niets minder is dan beschrijvend. Het zegt niets over het al dan niet uniek zijn van een ziekte, en de DSM wordt ook doorlopend aangepast (vandaar dat we inmiddels met de DSM IV werken), omdat kennis, inzicht en opvattingen ook doorlopend veranderen.