jawel.
Met de juiste diagnose, effectieve behandeling en de juiste ondersteuning kan de stemming stabiliseren en kan iemand met een bipolaire stoornis een normaal, productief en bevredigend leven leiden.
uiteraard alles met begeleiding van een arts, psychiater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry,
ik wou op het plusje duwen ma ik ben uit geschoven!
je moest nu 2+ jes hebben!
het spijt me! :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn thumbs up geef ik dan maar ipv janake.
Met een stemmingsstabilisator wordt een middel bedoeld waarmee men manieën en depressies bij een bipolaire stoornis kan onderdrukken en voorkomen. Het gebruik van stemmingsstabilisatoren heeft een lange termijn doel, namelijk het stabiliseren van de stemming op de lange duur. Acute episoden kunnen echter dikwijls niet goed behandeld worden met een stemmingsstabilisator en hiervoor wordt dikwijls gebruik gemaakt van een antipsychoticum, antidepressivum of een benzodiazepine-agonist. Kenmerkend aan een stemmingsstabilisator is dat het zowel depressieve en manische episoden kan onderdrukken en voorkomen, waarbij de andere middelen slechts op één van deze verschijnselen inwerken.

vb hiervan zijn lithium en ook depakine chromo
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik voor wat betreft Lithium een aanvulling geven? Dit middel is in feite een lichaamseigen zout waarvan bekend is, dat dit inderdaad werkzaam is bij zowel de depressie als de (hypo)manie van de bipolaire stoornis. Van patiënten die dit middel gebruiken wordt regelmatig bloed geprikt vanwege de invloed van Lithium op o.a. nier- en schildklierfunctie.
wees heel voorzichtig met alle genoemde medicijnen ! er zijn veel mensen die er baat bij hebben maar er zijn er ook die jarenlang van medicijn naar medicijn hoppen , en sommige medicijnen kunnen de klachten verergeren ...
denk ook eens aan sport en voeding .....
p.s. ik ben geen medicatie-hater maar wees voorzichtig ..

sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zeker goede medicijnen tegen manisch depressiviteit maar laat de indicatie over aan je behandelaar.