mag je auto rijden als je medicatie gebruikt waar een gele sticker op zit

mijn man gebruikt antidepressiva waar een gele sticker op zit

Toegevoegd na 8 minuten:
ben je verzekerd als je een ongeluk krijgt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
10K

Antwoorden (9)

nee, dit mag niet en als hij een ongeluk krijgt, ook al is het niet zijn schuld, zal hij toch ook als schuldige aangewezen worden.

Toegevoegd na 41 minuten:
Ik schrik van de reacties hieronder.

*Geneesmiddelen en de wet
Rijden is *strafbaar wanneer u een medicijn gebruikt waarvan u kunt weten dat dit de rijvaardigheid vermindert.

Om welke medicijnen gaat het?
Medicijnen die het reactievermogen kunnen verminderen, hebben een gele waarschuwingssticker of een waarschuwingstekst op de verpakking, die er door de apotheker wordt opgeplakt. Omdat u zelf niet goed merkt of uw reactievermogen verandert, is het heel belangrijk dat u op deze waarschuwing let.

Toegevoegd na 43 minuten:
Nog een bron toegevoegd:

Wat zegt de wet?

De Wegenverkeerswet (artikel 8.1) zegt het volgende: Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan – al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof – de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.

Met andere woorden: je mag geen voertuigen besturen als je onder invloed bent van een medicijn dat je rijvaardigheid vermindert. In de praktijk is de bewijslast een probleem:

Hoe toon je aan dat iemand onder invloed is van een geneesmiddel? Hier bestaat geen test voor, zoals een blaastest bij alcohol. Voor alcohol geldt een limiet van de toegestane concentratie in het bloed van 0,5 promille (voor de beginnende bestuurder 0,2 promille). Voor geneesmiddelen bestaat er geen vergelijkbare limiet.
Hoe toon je aan dat iemand had moeten weten dat het medicijn dat hij gebruikt de rijvaardigheid vermindert? De informatie in de bijsluiter en op het etiket (gele sticker, waarschuwingstekst) spelen hierbij een rol. En het negatieve advies van de arts of apotheker die het medicijn heeft voorgeschreven, kan aantonen dat de verkeersdeelnemer op de hoogte was.

Toegevoegd na 1 uur:
Rijden onder invloed van medicijnen die het reactievermogen verminderen is strafbaar, net als rijden onder invloed van alcohol. Dat geldt voor automobilisten, motorrijders, bromfietsers en fietsers.
Als u onder invloed van een van deze medicijn betrokken raakt bij een ongeval, bent u wettelijk aansprakelijk. In zo’n geval vergoedt de verzekering de schade niet. U moet dan zelf de kosten van de veroorzaakte schade betalen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mag het antwoord nog niet een duim geven ivm mijn niveau, maar je hebt het helemaal bij het rechte eind. Mensen verkijken zich vaak op dit soort dingen en denken dat het wel mee zal vallen totdat er iets gebeurd.
Die gele sticker betekend dat het medicijn je reactievermogen kán beïnvloeden. Of dat bij jou het geval is moet je eigenlijk zelf ondervinden. Ik heb jarenlang antidepressiva geslikt en nooit ergens last van gehad. Alcohol zou ik wel achterwege laten, dat versterkt het verminderde reactievermogen behoorlijk soms.
Als je het middel net begint te slikken zou ik een paar dagen afwachten, hoe reageert je lichaam en je hoofd er op? Als je het middel al langer slikt en je hebt geen moeite met evenwicht houden, snel reageren, je bent scherp en allert zoals gewoonlijk... dan zou je gewoon kunnen autorijden.
Maar het is niet voor niets dat ze zo'n sticker op het doosje plakken, voorzichtigheid geboden dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel of niet autorijden hangt voornamelijk af van de werkingsduur van de medicatie na inname en ook van de individuele reactie daarop. Als regel geldt: Bij twijfel niet autorijden. De sticker geeft waarschijnlijk aan dat de medicatie het concentratievermogen kàn verminderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Marli,

Als er op de gele sticker staat "dit medicijn kan het rijgedrag beinvloeden"zou ik het zeker niet doen !

Net als met drugs/alcohol zal de verzekering niet uitbetalen bij een ongeluk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gele sticker is een waarschuwing maar geen verbod. Het is wel mogelijk dar er verzekeringsmaatschappijen zijn die niet uitbetalen als je gewaarschuwd bent voor de bijwerkingen. Dit is eventueel weer aanvechtbaar, omdat het niet zeker is dat dit op dat moment bij jou die uit werking had. Maar het is wel voor de bescherming van de geneesmiddelen omdat hij hier aansprakelijkheid afwend op de gebruiker. Maar nu heb je het over medicijn, maar als je drugs gebruikt mag je nu nog steeds autorijden. Ook hier komen al weer veranderingen in, want onlangs moest de brommerverzekering van mijn dochter verlengt worden en kreeg ze een brief erbij i.v.m. de wijz. in art. no zoveel dat bij gebruik van geest bedwelmende middelen geen dekking wordt verleend. Dus er is wel wat gaande. Ik zou in elk geval de polis voorwaarden even bekijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je je aan de dosis houdt en je ervan bewust bent, dat je voorzichtig moet zijn met het 'bedienen van machines' is er niets aan de hand, vooral niet, als de indicatie bijv. schrikkerigheid/heel gespannen zijn is.
Als het níét zou mogen, had de voorschrijvend arts het zéker erbij verteld, dat autorijden niet kan tijdens de medicatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zal het zelf een beetje moeten inschatten - de medicatie kan de reactiesnelheid beïnvloeden bijvoorbeeld.
Maar: dit geldt niet voor iedereen, en degene die er last van hebben, hebben dat niet allemaal even sterk. Vaak zie je ook dat mensen bij het starten met medicatie veel last hebben en dat dat later minder wordt.

Autorijden is niet verboden en je bent gewoon verzekerd, maar stel dat je man heel veel last heeft en zwabberend over de weg gaat en een ongeluk veroorzaakt, dan kan dat wel juridische consequenties hebben omdat er gesteld kan worden dat hij in dat geval had kunnen weten dat ie niet rijvaardig was.

Toegevoegd na 51 minuten:
Sterredag heeft gelijk, het mag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
het mag echt niet, of je het nou zou kunnen of niet, doet er niet toe, gele sticker betekend niet rijden, als je zulke medicijnen per definitie gebruikt, mag je in principe niet eens je rijbewijs halen, en moeten er hele lastige procedures gevolgd worden om dit toch voor elkaar te krijgen indien je juist beter rijdt met dan zonder dit medicijn met gele sticker. zie toevoeging van mijn eerder gegeven antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Voor medicijnen met een gele sticker of waarschuwingstekst op de verpakking is het advies: geen voertuig besturen en geen andere dingen doen waarbij u goed moet opletten.
Gaat u wél rijden, dan is dat uw eigen verantwoordelijkheid."
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBA9a.htm "Volgens de Wegenverkeerswet is het verboden een voertuig (óók een fiets of brommer) te besturen onder invloed van een stof waarvan je weet of redelijkerwijs kunt weten dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid vermindert. Wie een geneesmiddel gebruikt, wordt dus geacht het etiket en de bijsluiter te hebben gelezen!
De wettelijke strafmaat is hetzelfde als voor alcohol, met dit verschil dat je zaak altijd wordt voorgelegd aan het Openbaar Ministerie. De maximumstraf bedraagt drie maanden gevangenisstraf of een geldboete van € 4.500,- en eventueel een ontzegging van de rijbevoegdheid voor maximaal 5 jaar (bij herhaling: maximaal 10 jaar)."
http://www.rovo.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=117:rij-veilig-met-medicijnen&catid=17:persberichten-communicatie Het mag dus inderdaad niet, je hebt gelijk.
sterredag
13 jaar geleden
vind dit heel fair van je, dank je wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks fairs aan, het is gewoon zo, ik was verkeerd geïnformeerd en jij corrigeert me, kan ik alleen maar leren toch?
Natuurlijk mag je autorijden ! Natuurlijk niet als je in de opbouwfase van het medicijn zit. Je voelt zelf heel goed wanneer je wel of niet zou kunnen rijden. Als je niet zou mogen rijden als je een antidepressivum gebruikt zou het heel erg stil op de weg worden. Weet je wel hoeveel mensen antidepressiva slikken ?

Toegevoegd na 2 uur:
Bijsluiter mijn antidepressivum;
Rijvaardigheid en het gebruik van machines;
" In de eerste weken van de behandeling of als u een hoge dosering gebruikt, kunt u last hebben van slaperigheid. Pas dan op met autorijden en het gebruik van machines. "
Een arts of apotheker zou dat moeten melden als je geen auto zou mogen rijden. Er zijn dagelijks honderdduizenden mensen op de weg die dit soort medicijnen slikken.
Iemand met de diagnose MS wordt daar voor gewaarschuwd. Zij ondergaan een test of ze veilig kunnen rijden, zo ja, krijgen ze een aantekening op hun rijbewijs i.v.m. de verzekering. Als uw man een aantal weken deze medicijnen gebruikt, en hij voelt zich goed, kan hij gerust autorijden.

Toegevoegd na 14 uur:
Zoals op de site staat die elsdik noemt rijdt 1 op de 6 mensen auto terwijl ze medicijnen slikken die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met veel antidepressiva mag je, zeker de eerste dagen na starten, niet autorijden! Hoe lang je niet mag rijden, verschilt per medicijn. Kijk op www.rijveiligmetmedicijnen.nl voor alle informatie per medicijn en alle juridische informatie over medicijnen en rijvaardigheid in heldere taal. Dit is een site van ministerie van V en W. Els Dik, apotheker bij IVM
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede site +1
sterredag
13 jaar geleden
die site had ik ook al geplaatst :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk sterredag, maar je was zo resoluut over NIET rijden, dat ik daar niet meer naar gekeken heb.