Wanneer is het tijd om naar een psygoloog te gaan ?

Iedereen heeft wel eens last van stress , vermoeidheidheid , onzekerheid , spanningen , angst. Maar wanneer is het echt nodig om hulp te roepen ?

Toegevoegd na 38 seconden:
psycholoog*

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
4.4K

Het beste antwoord

Ik denk dat het verstandig is naar een psycholoog te gaan, wanneer de klachten en problemen het leven zodanig beheersen, dat het functioneren in het dagelijks leven erdoor belemmerd wordt. Tja, de grens tussen het zelfoplossend vermogen en de behoefte aan sturing van een derde ligt bij iedereen anders!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Dit is het enge juiste antwoord.
rose
13 jaar geleden
enige

Andere antwoorden (7)

Het is goed om naar een psycholoog te gaan als je er zelf niet meer uit komt. En als het praten met vrienden/familie ook niet helpt.
Soms kan het helpen om met iemand over je problemen te praten die er buiten staat. Bij twijfel gewoon doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra stress, spanningen en angst etc. baas over jouw leven beginnen te worden, dan ben je geen dag te laat om hulp te zoeken!

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik bedoel: dan ben je geen dag te VROEG om hulp te zoeken!

Sorry,

Was weer te snel met typen...........

Komt door de stress natuurlijk!......

Zo terug,............FF hulpzoeken.

Dan maak ik nu maar een eind aan, ik bedoel aan dit antwoord.

.......Sorry voor de interruptie!

TJEU!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je geen ernstige dingen hebt als psychoses, in mijn eigen opinie zou ik zeggen: ga dingen doen als meditatie, Tai Chi, Qi Gong... Yoga of andere ontspanning... . Daar kom ik veel verder mee dan 12 jaar professionele hulp en pillen en begeleiding e.d.
Ik zie veel mensen om me heen die zelfs een diagnose hebben en steeds verder afzakken en nooit beter worden. Ik zie maar weinig die er echt baat bij hebben... Mensen die zo gestressed raken zijn over het algemeen sowieso al heel gevoelig en met de werkdruk van die psychologen en psychiaters wordt het er niet beter op want die werken 80 uur in de week, door tekorten e.d. met alle stress vandien, en dan pik je hun stemming ook nog op...
Zo je al eentje gaat bezoeken probeer info te krijgen van anderen over hoe goed die psych is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik mijn antwoord op deze vraag schreef, kreeg ik hierover een nieuw inzicht. Door het inzicht kan ik nu zeggen, het is goed dat er een drempel is om naar een psycholoog te stappen. Het is goed dat het maatschappelijk niet zo aanvaard is. Want als je die stap durft te zetten, dan ben je ook klaar om geholpen te worden. Diegene om je heen zijn waarschijnlijk nog niet klaar om geholpen te worden en willen vaak ook niet geholpen worden.
Die willen er vaak alleen maar vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, ik ben wel eens een tijdje naar een psycholoog gegaan omdat ik een beetje met mezelf in de knoop zat, en ik herken hier helemaal niets van. Je hoeft echt niet psychoses te hebben (daarmee kom je trouwens eerder bij een psychiater) om naar een psycholoog te gaan. Met een beetje steun in de rug (vooral een spiegel) kwam ik er zelf weer uit, en het gebeuren ligt al een hele tijd achter me. Het enige waar ik achteraf spijt van had is dat ik die stap niet véél eerder had genomen.
Dit stap durf je vaak pas te zetten als je zelf helemaal vast zit in je hoofd. En dat is ook precies het moment wanneer het de perfecte tijd is. Want als dat moment is gekomen, ben jij zelf ook klaar om 'geholpen' te willen worden.

Zelf kun je het eventjes niet meer. Je hebt weer even een zetje nodig om verder te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het zelf niet meer ziet zitten en je denkt dat je er op eigen kracht niet meer uitkomt. Ook dient je toestand te verslechteren.
Overigens rijst de vraag of een psycholoog de juiste keus is. Mijn ervaringen zijn niet zo positief.
Kijk ook eens naar hulpverleners zoals Ineke.
http://www.inekemulder.nl/ineke-mulder.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan je situatie ook voorleggen aan de huisarts. deze kan ook een adviserende rol spelen in het al dan niet bezoeken van een psycholoog. Het kan vaak nuttig zijn om eens een spiegel voor gehouden te krijgen.

Een andere mogelijkheid, die wat toegankelijker is, is het maatschappelijk werk. Benader die eens. Ga een open gesprek aan en kijk wat je gevoel erbij zegt.

Realiseer je wel dat je alvorens de stap te zetten wel bereid moet zijn jezelf open te stellen en geholpen te willen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je merkt dat de situatie niet verbetert, maar de stress blijft of wordt erger, dan is het zeker aan te raden om naar je huisarts te gaan. Hij kan je adviseren welke expert of specialist je het beste kan helpen.
Dat kan een psycholoog zijn of een coach.
Ligt aan de achterliggende redenen van de situatie. Is het een steeds terugkerende stress, angst of onzekerheid?
Heb je in het verleden wel eens helemaal geen last gehad van deze gevoelens, gedachten en/of emoties?
Wat deed je toen anders? Kun je dat nu weer gebruiken om hier uit te komen?

Als je gewoon even hulp van een ander nodig hebt om hier uit te komen dan kun je niet vroeg genoeg deze hulp nemen!
Het zal je namelijk sneller weer op de goede weg helpen.
Hoe langer je wacht, hoe langer het duurt voordat je je leven weer de rit hebt.

Ik wens je wijsheid en een goed herstel.