Kan verlichting van TL-buizen een stresserende invloed hebben?

TL-buizen geven 50x per seconde een lichtflits. Je merkt dit niet bewust, maar zou het kunnen dat je dit onbewust wel detecteert? Ik kan me inbeelden dat je hersenen 50x per seconde een puls krijgen te verwerken en dat dit stress kan veroorzaken. Zijn hier studies rond gebeurd?
In principe geldt hetzelfde voor spaarlampen.
Ik geef toe dat het ver gezocht is, maar is niet samen met de introductie van de TL-buis, ook de stress bij de bevolking toegenomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.6K

Het beste antwoord

Ja. Dat kan je zeker detecteren. Ik heb jarenlang de TL balken afzonderlijk zien pulsen. Het heeft zeer lang geduurd voordat ik merkte dat ik daarin een uitzondering was. Iedereen vond het maak gek dat ik TL balken onrustig vond omdat het licht zo flitst:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

mijn vriendin geeft aan dat dit licht vrouwen onrustig maakt in pashokjes. Het tl licht is vervelend voor een vrouwenlichaam als ze het gaan bekijken in een spiegel. Een gloeilamp lijkt het lichaam mooier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk het lekkerst bij TL licht en voel geen stress TOTDAT deze gaat knipperen omdat ie bijna stuk is... ja dan raak ik geïrriteerd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind TL verlichting ook verre van ideaal. Wordt ook altijd wat onrustig van het geknipper en wat me daarnaast totaal niet aanspreekt is de kleur van het licht. Geeft totaal geen sfeer in een ruimte. Ben zelf meer een fan van iets minder fel licht, dat wat zachter gekleurd is. Daarmee valt nog prima te werken, terwijl het meer sfeer uitstraalt.
13 jaar geleden
Van TL verlichting gaan je ogen geïrriteerd raken, krijg je van die rode oogranden van, dan wil het wel zeggen dat het , zelf onbewust zeker ook op de hersenen gaat inwerken en voor de nodige stres zorgen.
Dit is vooral het geval met wit licht , als je die gaat vervangen door gekleurd licht gaat de reactie veel minder zijn en zelf rustgevender.