heb een socialefobie nu wil mijn huisarts paroxetine voorschrijven heeft iemand er ervaring mee

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Cognitieve Gedragstherapie werkt het beste tegen een sociale fobie (actief werken aan het veranderen van je gedrag en je gedachten, waardoor ook je gevoel in bepaalde situaties verandert).

Medicijnen als Paroxetine kunnen eventueel worden voorgeschreven wanneer je angstgevoelens de therapie belemmeren, maar mogen (in mijn ogen) nóóit als enig middel worden voorgeschreven!

Extra (geen direct antwoord op je vraag maar wellicht nuttig): lees veel informatie over sociale fobie, zoek contact met lotgenoten maar vooral: vraag cognitieve gedragstherapie aan, bijvoorbeeld in de vorm van een cursus Sociale Vaardigheden samen met mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Echt, daar heb je veel meer aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vraag om therapie! Er zijn cognitieve behandelingen voor die hebben een beter effect dan medicatie waar je misschien verslaafd aan raakt. Ik weet niet waar je vandaan komt maar google het is ... je kan dan met een doorverwijzing daar terecht. Ik heb veel mensen gezien die het dagelijks leven niet meer zonder pillen onder ogen durven te komen en zo gezond zijn die medicijnen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pillen en praten is de beste remedie. Accepteer niet ALLEEN pillen maar ga zeker ook in therapie zelf. Wat betreft de pillen zelf. Een vriendin van me heeft ze gebruikt, het werkt prima, je wordt er alleen wat suffig van in het begin, dit went echter en helpt goed. Afbouwen na een tijd kan ook prima maar onder begeleiding en gun jezelf de tijd!

Sterkte iig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij heeft het heel goed geholpen, ik heb het 10 jaar geslikt. Kreeg er meer zelfvertrouwen door, werd mondiger. Nu slik het al 3 jaar niet meer. Gelukkig gaat het prima met me.

Moet wel zeggen dat ik erg depri ben geweest, achteraf denk ik dat het door die medicijnen is gekomen, maar zeker weten doe ik het niet. Heb me sinds ik gestopt ben niet meer depri gevoeld.