Wat is het verschil tussen een psycholoog en een psychiater? Is een psychiater ook nog arts?

7 maanden geleden
in: Psyche
3.3K

Het beste antwoord

In de kern is het verschil precies wat je zelf al schrijft.

Een psycholoog is opgeleid om gedrag van mensen te bestuderen. De meeste psychologen werken met cliënten. Zij behandelen en helpen cliënten om beter te worden of coachen (begeleiden) cliënten in hun eigen ontwikkeling. Daarnaast zijn er psychologen die advies geven op het gebied van arbeidssituaties of ondersteuning bieden in werving en selectie. Een eerstelijns psycholoog of een gezondheidszorg-psycholoog geeft meestal een korte behandeling in de generalistische basis-ggz.Het gaat daarbij meestal om psychische klachten die korter dan zes maanden bestaan. Voor ernstiger problematiek wordt doorverwezen naar een klinisch psycholoog, psychotherapeut of psychiater voor een (vaak langer durende) behandeling in de gespecialiseerde ggz. Een psycholoog is geen arts en mag geen medicijnen voorschrijven.
Meer informatie vind je op de website van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) en van de landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen en Psychotherapeuten

Een psychiater is een arts die zich na een studie geneeskunde heeft gespecialiseerd in de psychiatrie. De psychiater is net zoals de psychotherapeut gespecialiseerd in het behandelen van cliënten met complexe, psychische klachten. Deze behandeling valt meestal onder de gespecialiseerde ggz en is vaak intensief en langdurig. In tegenstelling tot de psycholoog en psychotherapeut mag een psychiater naast het geven van een psychotherapeutische behandeling ook medicijnen voorschrijven. Soms richten psychiaters zich na hun opleiding uitsluitend nog op behandeling met medicatie.
Meer informatie vind je op de website van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP).

Een psycholoog is dus een deskundig adviseur en vaak behandelaar, en een psychiater is een gespecialiseerde arts.

In dit kader is ook de beschrijving van het vak van de psychotherapeut passend. Daar vroeg je niet naar, maar ook dat vak staat beschreven in de bron met deze formule als URL: https://kennisbank.patientenfederatie.nl/app/answers/detail/a_id/158/~/verschil-psycholoog%2C-psychotherapeut-en-psychiater .
Daar vind je ook meer aanklikbare links.
.
Anders gezegd: een psycholoog is is een gedragswetenschapper die zich gespecialiseerd heeft in hoe we ons voelen, wat we denken en wat we doen (en waarom). En een psychiater is een arts gespecialiseerd in psychiatrie.
En soms zijn ze allebei nodig.
7 maanden geleden