Wat is het nut van verlegenheid?

Sommige mensen zijn als kind al verlegen, andere mensen kennen het niet. Is het erfelijk of is het aangeleerd?

6 maanden geleden
in: Psyche
1.1K
crispy
6 maanden geleden
Het is gewoon een van de eigenschappen die bijdragen aan de diversiteit van persoonlijkheden in onze samenleving.
Ritsuka
6 maanden geleden
Niet alles in het leven heeft nut
tinus1969
6 maanden geleden
Verlegenheid lijkt me een vorm van voorzichtigheid. En het evolutionaire nut van voorzichtigheid is helder.

Antwoorden (1)

Het kan zijn dat verlegenheid van kinds af aan een deel van je karakter is, maar het kan ook dat verlegenheid zich tijdens je leven heeft ontwikkeld. Of deze eigenschap aangeboren of aangeleerd is, is niet helemaal duidelijk.

Soms kan iemand ten onrechte met verlegenheid worden bestempeld. Je kunt bijvoorbeeld hoogsensitief zijn en graag de kat uit de boom kijken. Maar als je van kinds af aan altijd te horen hebt gekregen dat je verlegen bent, kun je je ook zo gaan gedragen en je steeds meer terugtrekken.

Verlegenheid kan wel voortkomen uit je persoonlijkheid. Sommige mensen zijn extravert en assertief, terwijl anderen liever een afwachtende houding aannemen en zich eerst op hun gemak willen voelen voordat ze zich uiten.

Het kan ook zijn dat verlegenheid zich tijdens je leven heeft ontwikkeld. Werd je bijvoorbeeld als kind gepest of uitgelachen? Dan kan een gebrek aan zelfvertrouwen de reden zijn dat je nu verlegen bent. Ook opvoeding speelt een belangrijke rol. Heb je heel bezorgde ouders die je voor alles wilden beschermen? Dan kan je nu het idee hebben dat de wereld gevaarlijk is en dat kan je onzeker en verlegen maken.
Een antwoord op de hoofdvraag:
"Ik denk dat het je gevoeliger maakt. Ik ben echt een gevoelsmens, kan veel geluk vinden in de kleine dingen des levens. Ik denk ook dat ik milder ben naar anderen. Als je verlegen bent oordeel je minder hard over anderen. Ik kan me goed inleven, waardoor ik eerder aardig gevonden word. Als je bloost of je verlegen gedraagt, weten mensen ook: dat zal wel niet een hork zijn die zomaar over me heen walst. Je toont je zwaktes, waardoor andere mensen sneller geneigd zullen zijn ook die van hen te tonen."
fremar
6 maanden geleden
teusvh
6 maanden geleden
Is dit een antwoord op de vraag?
Z512099
6 maanden geleden
Helemaal gelezen + van mij.