Kan je een traumatische gebeurtenis zo verdringen dat je het je niet meer kunt herinneren?

Een persoon is verkracht door een familielid. Sinds het moment dat die ermee is uitgekomen vraag ik me af of dit ook bij mij of de rest van de familieleden kon gebeurd zijn. En of je dit dan zomaar kon vergeten zijn. Of is dit eerder onmogelijk?

12 maanden geleden
in: Psyche
2.2K
erotisi
12 maanden geleden
Ligt ook aan de leeftijd.

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk niet of zelden. Er is geen bewijs dat verdringing (het volledig wegdrukken/vergeten van traumatische herinneringen) op grote schaal voorkomt.
12 maanden geleden
Unicornmimi
12 maanden geleden
Dus ik moet me dan waarschijnlijk ook helemaal geen zorgen maken dat dit ook bij mij is gebeurd? Want ik pieker daar echt vaak over...
tinus1969
12 maanden geleden
Ik zou me geen zorgen maken
Unicornmimi
12 maanden geleden
Oké, hopelijk is het dan gewoon niet echt gebeurd.
Het is mogelijk. Maar dan zou je lichaam misschien nu al signalen afgeven, bijvoorbeeld doordat je moeite hebt met seksuele intimiteit.

Dissociatieve amnesie (ook wel dissociatief geheugenverlies) is een psychische aandoening. In het DSM-IV is deze stoornis ingedeeld bij de dissociatieve stoornissen. De aandoening werd vroeger psychogene amnesie genoemd.
Wie dissociatieve amnesie heeft, kan bepaalde herinneringen, vooral over zichzelf, niet terughalen. Dit gebeurt als verdedigingsmechanisme tegen gebeurtenissen die de psyche ernstig in verwarring brengen of schaden. Een episode kan enige minuten duren, maar in ernstige gevallen zelfs het hele leven. Er kan een groot aantal oorzaken ten grondslag aan de stoornis liggen, bijvoorbeeld (jeugd)trauma's, ongelukken of rampen, overlijden van een dierbare, oorlogservaringen of druggebruik.

J. N. Schreuder, psychiater en directeur van de Centrum ’45: "De meest schokkende ervaringen zijn vaak het meest verdrongen. In het algemeen krijgen veel oorlogsgetraumatiseerden er pas laat last van.”
SimonV
12 maanden geleden
Unicornmimi
12 maanden geleden
Wow dit is wel echt heftige info. Maar denk dat dit niet bij mij aan de orde is, ik zou dit echt vreemd vinden als dit wel zo is. Maar goed ik wil er liever van uit gaan dat het niet zo is.
Thecis
12 maanden geleden
In dit soort ernstige gevallen, zijn er heel veel andere markers die laten zien dat er iets aan de hand is.
In uw specifieke geval zou dit kunnen uiten als (ernstige) moeite met intimiteit of wellicht zelfs al aanrakingen.
Met wat u opschrijft (en de reactie die u geeft) lijkt er weinig aan de hand.
Unicornmimi
12 maanden geleden
Ik heb wel inderdaad al sinds dat ik jong ben moeite hiermee. Maar zal nooit echt een antwoord vinden hierop denk ik. Tenzij dat iemand het me zou vertellen of zo..
SimonV
11 maanden geleden
ALS je het overkomen zou zijn, dan zorgde het verdedigingsmechanisme ervoor dat je het kon verdringen. Op latere leeftijd zouden herinneringen eraan dan alsnog eventueel boven kunnen komen. Maar het hoeft niet.
Moeite met seksualiteit kan ook een andere oorzaak hebben.
Ik zou me er maar niet druk over maken.