Heeft tragere informatieverwerking deels invloed op de snelheid waarmee je dingen kunt uitvoeren?

Heeft een tragere informatieverwerking deels invloed op de snelheid waarmee je dingen kunt uitvoeren? Denk aan de snelheid van je praten, fietsen, werken.

Ik heb een tragere informatieverwerking door mijn autisme maar ik kan ook niet snel en goed werken. Als ik goed werk wil afleveren moet ik het langzaam/langzamer doen.

(en snel werken is net zo snel zijn als mijn NIET autistische collega's, hun zijn snel en leveren goed werk af en ik kan alleen goed werk afleveren als ik het langzaam doe)

zit er een verband tussen of puur toeval?

Verwijderde gebruiker
11 maanden geleden
in: Psyche
1.2K
tinus1969
11 maanden geleden
Het is moeilijk om daar iets algemeens over te zeggen. Heb je een arts/begeleider/therapeut die daar voor jou specifiek iets verstandigs over kannzeggen?
tinus1969
11 maanden geleden
Voor een deel ligt het natuurlijk voor de hand dat trage informatie verwerking er ook voor zorgt dat je traag werkt, want bij je werk verwerk je ook informatie.
Thecis
11 maanden geleden
Ik ken er geen wetenschappelijk onderzoek van (heb er ook niet op gezocht), maar ik denk dat daar zeker een verband tussen is. Een tragere informatieverwerking kan inderdaad leiden tot langzamer werk. Ook langzamer praten omdat je toch vaak een bepaald idee / gedachte wilt overbrengen en daarvoor moet je toch een zekere verwerkingssnelheid voor hebben. Om goed werk af te leveren, zal je op bepaalde facetten moeten letten. Ongeacht wat voor werk het is. En als dat opletten veel informatieverwerking nodig heeft (en dat is eigenlijk altijd zo), zal dat tijd kosten.
Ritsuka
11 maanden geleden
Ligt er aan wat voor werk het is. Als het monotasken is en niemand stoort mij, kan ik na even opstarten heel snel. Als ik telkens moet wisselen tussen taken of met collega's moet overleggen, dan ben ik trager. Ik plan voor mijzelf extra tijd in omdat ik dit weet. Mijn baas weet dat ik altijd goed werk lever.
Ik spot ook sneller afwijkingen, en heb deels fotografisch geheugen voor dingen die ik gedaan heb, en kan zonder het op te zoeken melden wat er met iets aan de hand was.
Dus ze zijn blij met mij.
Verwijderde gebruiker
11 maanden geleden
bedankt voor alle antwoorden! @tinus1969 goed idee, ik kan naar mijn huisarts gaan met de vraag om te chekcen of het echt zo klopt (wat ik wel denk naar mijn idee) veel autisten die ik ken hebben dit "probleem"
BonBonvanJohn
11 maanden geleden
ik heb ook een vrij trage informatieverwerking door mijn hersen aandoening. Maar vaardigheden zoals autorijden gaan wel prima. Ik denk dat het heel erg afhangt van wat voor soort informatie je te verwerken krijgt. En misschien wordt sommige informatie wel door andere delen van het brein verwerkt die sneller werken. Het spreken lijkt me niet beïnvloedbaar. Iemand kan snel praten maar toch een trage verwerking hebben. Diegene kan bijv. traag zijn in het benoemen van bepaalde begrippen of kleuren.

Antwoorden (1)

Dat hoort bij autisme. Er is niks mis met je hersenen alleen werken ze anders. Zoals tragere informatie verwerking maar als je je week doet betekend het ook dat je bewuster alle stappen doorloopt dan je collega. Die doet dingen automatisch en dat heb jij niet, zo werken je hersenen niet. Wees blij dat je goed week aflevert, dat is uiteindelijk het belangrijkste. Snel is niet altijd beter... Lijkt misschien wel maar wil niet zeggen dat je collega's zonder een autisme net zo secuur werken als jij!!
10 maanden geleden