Hoe heet de angst om niet weg te kunnen?

Is er een na voor de angst om ergens niet weg te kunnen, door een situatie of plek. Niet perse de angst specifiek om opgesloten te zitten. Maar gewoon niet weg te kunnen of te mogen door een baas, leidinggevende, of andere personen en situaties, én niet weg te kunnen door niet direct vervoer te hebben oid. Kleine ruimtes en escaperooms (heb je natuurlijk ook een noodwoord) etc is namelijk geen probleem vandaar de twijfel over de naam.
Na moet naam zijn*

een jaar geleden
in: Psyche
2.6K
Oswald
een jaar geleden
Lijkt net of iemand jou dwingt om iets te doen tegen jou wil.
Dit mag helemaal niet!
Antoni
een jaar geleden
@Janjen, de angst niet weg te kunnen is een symptoom van veel verschillende fobieën. Ik betwijfel of er een naam bestaat voor deze specifieke fobie of angst.
erotisi
een jaar geleden
Bindings angst?

Antwoorden (3)

Mogelijk bedoel je claustrofobie, Iemand met claustrofobie is niet bang voor gesloten ruimtes op zich, maar voor wat er zou kunnen gebeuren in zo'n gesloten ruimte.
. . .
Cleisiofobie is ook een term die van toepassing kan zijn: angst om opgesloten te worden in een gesloten ruimte.
. . .
Nog een optie is clithrofobie: angst om ingesloten te worden.
Toegevoegd op 19 maart 2023 20:20: bron, tekst
Amadea
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Vraagsteller schrijft heel duidelijk dat het niet gaat om claustrofobie. Klinkt meer als angst om geen opties/keuzes te hebben.
Daar bestaat officieel geen woord voor, maar je zou het sociale cleithrofobie kunnen noemen.
Cleithrofobie heeft betrekking op de angst om vast te zitten, opgesloten te zitten of niet te kunnen ontsnappen. Vaak houdt deze angst verband met de bezorgdheid dat men paniek of aanzienlijk ongemak zal ervaren, maar niet in staat zal zijn om de situatie te verlaten.
SimonV
een jaar geleden
Agorafobie is hiervoor de gebruikelijke term.
een jaar geleden