Bordeline hoe herken je dit bij iemand?

Hoe herken je dit?

een jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Antoni
een jaar geleden
@Ferrycbr, als leek kan je misschien symptomen van Borderline bij iemand herkennen, maar een officiële diagnose zal alleen een specialist kunnen en mogen stellen. Dus het is maar de vraag of je iets hebt aan een antwoord op je vraag.
Bordensteker
een jaar geleden
Beste @Ferrycbr,
borderline bij iemand herken je aan de symptomen, de herkenbare verschijnselen van borderline.
Typ dus de woorden ‘borderline’ en ‘symptomen’ in in het zoekveld van een zoekmachine zoals Google, en u krijgt tal van bronnen voorgeschoteld die u kunnen helpen om te vinden wat u in uw situatie wilt weten.
Het is onwaarschijnlijk dat wij u hier op uw zeer algemeen gestelde vraag beter zouden kunnen helpen.
Help uzelf! (Overigens, waar deze reageerder in de vorige eeuw zijn borden stak kunt u het in elk geval níet aan afleiden.)
SentWierda
een jaar geleden
Soortgelijke vragen m.b.t. borderline zijn al eerder gesteld. Vul bij 'Zoeken naar vragen' in: borderline.
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Moeilijk te herkennen omdat degene met borderline vaak niet als zodanig herkend wil worden en gesprekken met de psychiater dusdanig kan manipuleren zodat de psychiater niet tot een diagnose kan komen. Sommige psychiaters prikken daar zo doorheen maar borderliners kunnen daar heel sluw in zijn

Antwoorden (2)

Het is een combinatie van factoren zoals Impulsief gedrag, snelle stemmingswisselingen, manipulatief, snel angstig. Vertoont een erg positief zelfbeeld in bepaalde situaties maar ook weer erg negatieve zelfbeeld in andere.

Het echte diagnose stellen kun je beter aan een professioneel iemand over laten. In heel veel zaken zijn er gradaties en net andere vormen van gedragsuitingen die een andere diagnose nodig hebben. Ga dus iemand niet in een hokje duwen (ook jezelf niet). Zelfs een professioneel iemand zal meerdere onderzoeken doen alvorens iets te kunnen zeggen.
een jaar geleden
Geen twee borderline-patiënten zijn hetzelfde. Er zijn gradaties, van zeer leefbaar tot zeer heftig. Net als bij personen zonder persoonlijkheidsstoornis vindt men ook hier extraverte en introverte mensen. Men kan natuurlijk nooit inschatten welke kenmerken bij wie van toepassing zijn, maar hier zijn er toch enkele die meer of minder in het oog kunnen springen:
• Een laag gevoel van eigenwaarde.
• Neiging tot zelfbeschadigend gedrag (automutilatie, bijvoorbeeld zichzelf bewust snijden of branden), soms ook in combinatie met manipulatie.
• Onzekerheid verdoezelen door provocerend gedrag.
• Neiging tot extreme (voor)oordelen. Bijvoorbeeld: in relaties met vrienden en/of partner is het vaak alles of niets – vaak eerst alles, en daarna plotseling niets.
• Dissociatie: mensen met borderline kunnen af en toe weg zijn, voor een bepaalde tijd niet meer in de realiteit. Het lijkt dan alsof zij zichzelf in een film zien acteren. Dissociatie is een vluchtmechanisme om de emoties onder controle te houden. Het treedt meestal op als de stress te veel wordt.
• Separatieangst, de angst om verlaten te worden.
• Gevoelens van eenzaamheid, ook in een groep.
• Zelfdestructief gedrag en impulsiviteit, bijvoorbeeld wisselende seksuele contacten, middelenmisbruik of winkeldiefstal.
• Identiteitsproblemen: geen 'ik', geen 'zelf' ontwikkelen.
• Borderline-persoonlijkheidsstoornis kan samengaan met kortdurende psychoses (enige uren tot een aantal dagen).

Zelfs een psychiater blijkt na uitgebreid onderzoek een borderliner niet altijd goed te kunnen herkennen. Het label ‘borderline’ is een momentopname, een jaar later komt er bij een nieuw onderzoek soms een heel andere diagnose uit (PTSS bijvoorbeeld).
SimonV
een jaar geleden