Kunnen anorexia patiënten permanente hersenschade krijgen?

Zo ja, in welke gebieden? En kan dit al snel optreden?

Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
in: Psyche
1.8K
TurfGraver
een jaar geleden
Nee. Niet direct van anorexia.
Ritsuka
een jaar geleden
Dat zou kunnen door het gebrek aan voedingsstoffen.
Cryofiel
een jaar geleden
Echt niet? Ik kan me voorstellen dat langdurig tekort aan essentiële voedingsmiddelen schade kan veroorzaken. Daarnaast natuurlijk dd veel lastigere vraag of psychische schade als hersenschade kan worden gezien.
tinus1969
een jaar geleden
Heb je een persoonlijke reden voor dese veaag? Ken je iemand met anorexia?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
@tinus1969 ik heb het zelf gehad van mijn veertiende tot en met mijn achttiende
Cryofiel
een jaar geleden
Fijn dat je in de voltooid verleden tijd schrijft!
Ben je bang voor schade? Merk je bepaalde verschijnselen die daar misschien op wijzen? (Alleen als je dit met ons wilt delen natuurlijk, voel je nergens toe verplicht.)
Inekez1
een jaar geleden
Ik heb ooit - jaren geleden - een artikel gelezen over hersenschade bij mensen die een verslaving hadden of hadden gehad. Er werd daar een vergelijking gemaakt tussen verslavingen aan alcohol, drugs, gokken, seks, eetverslaving (te veel eten) en ook anorexia. Er was niks aangetoond in onderzoek, maar het idee was dat mensen die na een verslaving hersenschade bleken te hebben, wel eens een (lichte) vorm van hersenschade gehad kunnen hebben voordat de verslaving of eetstoornis ontstond. Waarbij de hersenschade dus oorzaak was van de anorexia en niet het gevolg.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
@Cryofiel Ja ik merk wel dat ik wat tragere informatie verwerking heb en minder snel ben in mijn hele zijn (praten, werken, nadenken) dan voor ik anorexia had. Ik had anorexia van mijn veertiende tot en met mijn achttiende. Ik ben nu 20. Maar het kan ook schijn zijn. En ik stel deze vraag ook gewoon vanuit intresse.
Cryofiel
een jaar geleden
Ik snap je twijfels. Aan de andere kant - je bent nu sowieso ouder dan toen. Je bent je "kinderlijke energie" kwijt. Dat gebeurt iedereen. Of dit effect bij jou erger is, of anders is, dan bij anderen die geen anorexia hebben gehad, zul je misschien nooit te weten komen. Maar... maakt dat uit? Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie, je hebt een bepaalde verdeling van die energie over de dag, je hebt een bepaalde hoeveelheid concentratie, enzovoort. Of die nu hoger of lager is, en of dat al dan niet door je verleden komt - je hebt er sowieso mee te dealen. Misschien helpt het je om je daarop te richten. Luister naar je lichaam en naar je geest. Pas je activiteiten aan op wat die jou vertellen. Je verleden wordt dan irrelevant.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
@Cryofiel dankjewel voor je verhaal en tips! Ik ga er zeker wat mee doen!

Het beste antwoord

De eerste aanwijzing voor de effecten van anorexia op de hersenen die de studie vond was een vermindering van corticale oppervlakte, dikte, en ook subcorticaal volume. Met andere woorden, een vermindering van de grijze stof, en een verlies van hersencellen en de verbindingen ertussen. Het betekent een kleiner totaal volume van de hersenen.

Dit hersengebied speelt een sleutelrol bij de verdeling van zenuwinformatie. Het fungeert als schakelbord en als map van alles wat er in de hersenen gebeurt: bewegingen, geheugen, emoties, communicatie, besluitvorming, enz.

Op het neurologische en gedragsniveau van lijders aan anorexia nervosa die geen behandeling krijgen, zijn de volgende symptomen te zien:

Vermindering van zuurstof in de hersenen.
Verandering van neurotransmitters.
Verhoogd risico op het ontstaan van vroege dementie.
Verschijnen van toevallen en rustelozebenensyndroom.
Veranderde reactie in hersengebieden die deel uitmaken van het beloningscircuit.
Obsessief, irrationeel gedrag en moeite met denken als gevolg van deze neurologische veranderingen.
fremar
een jaar geleden