Kan faalangst zorgen voor een sterkere drijfveer?

Meestal als je faalangst hebt, lukt het niet om door te zetten. Maar kan faalangst ook zorgen voor een enorme motivatie waardoor, opgeven geen optie is?

een jaar geleden
in: Psyche
2.1K
Amadea
een jaar geleden
Dat zal eerder perfectionisme zijn dan faalangst.
erotisi
een jaar geleden
https://docplayer.nl/9037171-Onderzoek-naar-het-verband-tussen-motivatie-en-faalangst-in-het-secundair-onderwijs.html
Thecis
een jaar geleden
@amadea
Het perfectionisme is dan een uiting van de onderliggende faalangst. Wordt vaak over het hoofd gezien omdat je er iets verder voor moet graven / meer moeite moet doen als zorgprofessional.
franc
een jaar geleden
Is er niet ook een tussenvorm? Een variant waarbij je toppresteert uit angst voor reacties van derden? Ik zie dat vaak bij sportende kinderen met enorm pushy ouders. Deze kinderen zijn te bang om aan te geven dat ze niet meer willen en dat de droom van de ouderen niet hun droom is. Of zijn de ouders dan hun faalangst aan het repareren achteraf?

Antwoorden (1)

Er zijn eigenlijk twee soorten faalangst. Mensen met negatieve faalangst zijn bang om fouten te maken .Mensen met positieve faalangst hebben juist behoefte aan uitdagingen en zijn flexibel bij tegenslagen. Beide vormen van faalangst hangen samen met de zogenaamde prestatiemotivatie, oftewel de wens om uit te blinken en om een prestatie te leveren.
fremar
een jaar geleden