Waarom wordt een (extreem) hoog IQ niet gezien als een handicap?

Een handicap is gedefinieerd als iets dat je belemmerd in je dagelijks leven (1 van de definities althans).
Waarom wordt er dan niet gesproken over een handicap als iemand een (heel) hoog IQ heeft. Deze persoon zal zich altijd moeten aanpassen en o.h.a. ervaren deze mensen dat de wereld om hen heen onder andere inconsistent is. Alleen nergens is er hulp voor dit soort mensen terwijl een heel aantal mensen (ca 0.05% van de mensen zeker) hier dagelijks tegenaan lopen.

een jaar geleden
in: Psyche
1.8K
Amadea
een jaar geleden
Volgens jouw definitie zou mijn linkshandigheid dan ook een handicap zijn?!
SentWierda
een jaar geleden
Veel linkshandigen ervaren juist voordelen van hun linkshandigheid.
Amadea weet ongetwijfeld voorbeelden.
Amadea
een jaar geleden
Zo zijn er dus ook veel voorbeelden van voordelen van het hebben van een hoog IQ.....
Thecis
een jaar geleden
@amadea
Er zijn dus ook veel dingen waar linkshandigen tegenaan lopen. Dus ja die 10% van de bevolking kan het zeker op momenten als handicap ervaren.
Ook mensen in een rolstoel (rollers) kunnen voordelen ervaren van hunrolstoel. Toch denk ik niet dat iemand het ontkent dat zij een handicap hebben. Het ervaren van voordelen van een situatie is niet de maatstaf van het wel of niet hebben van een handicap.

Antwoorden (3)

Een hoog iq hebben is geen handicap. Wat wel een handicap is zijn mogelijk de andere beperkingen die hierdoor zichtbaar worden. Als iemand heel slim is kan deze persoon te maken krijgen met bijvoorbeeld jaloezie en hierdoor uitgesloten worden. Om met deze uitsluiting om te gaan is namelijk weer een extra talent nodig. Het ontbreken van dat talent is wel een handicap, hetgeen weliswaar het gevolg is van een hoog iq maar niet noodzakelijk causaal.
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Dyslexie is dus ook geen handicap totdat je gaat lezen.
Adhd is geen handicap omdat anderen er last van hebben. Mensen met een hoog iq leren op een andere manier (meer top down dan bottom up om het gemakkelijk te zeggen). Het hele leersysteem is dus voor deze mensen verkeerd ingericht. In het zakelijk leven lopen deze mensen ook tegen problemen van onbegrip aan. Er zijn vele verhalen dat deze mensen als dom en onwetend weggezet worden puur omdat managers e.d. de beredeneringen niet konden volgen. Dus ik snap dat het niet als handicap gezien wordt (omdat voor een slim iemand dit toch geen probleem zou moeten zijn), maar de realiteit toont dat dit anders is. Het is een geestelijke beperking tov de rest van de maatschappij en ik vraag me af waarom het dan niet als handicap gezien wordt.
erotisi
een jaar geleden
In dat geval zou ik een hoog iq nog steeds geen geestelijke beperking noemen maar dat het soort onderwijs niet bij je past. Maw de school heeft een beperking. Maar je kunt het inderdaad contextueel anders benaderen.
Thecis
een jaar geleden
Een rolstoel hebben is ook geen probleem zolang de maatschappij zich er maar op aanpast. Dus in feite is de maatschappij beperkt, niet de roller.
Het gaat er natuurlijk om dat de persoon in kwestie niet goed samen gaat me de maatschappij wat er voor zorgt dat er een beperking is. En iemand met een (extreem) hoog IQ voldoet daar in feite aan. Maar het wordt niet als beperking gezien. Dat is dan ook de reden van de vraag.
Een (extreem) hoog IQ wordt niet gezien als een handicap - omdat de positieve gevolgen van een (extreem) hoog IQ lijken te overheersen in de huidige maatschappij. Bijvoorbeeld op het terrein van het volgen van een studie. Dan is niet sprake van een handicap maar van een voordeel. Althans dat is gebruikelijke stellingname.
Van een handicap is sprake bij een nadelige positie als gevolg van een lichamelijk of geestelijk gebrek of als gevolg van invaliditeit. (Definitie Van Dale.) Daarvan is bij een (extreem) hoog IQ niet per se sprake.
Dat in individuele gevallen een (extreem) hoog IQ wordt ervaren als een handicap is een vergelijkbare situatie als bij linkshandigen. Linkshandigheid heeft in de huidige maatschappij zeker verschillende voordelen (o.a. bij diverse sporten) hoewel de verkoop van artikelen/gebruiksvoorwerpen vaak alleen afgestemd is op rechtshandigen. Maar om linkshandigheid dan te bestempelen als een handicap, gaat te ver.
een jaar geleden
Bij een handicap gaat het om iets wat minder goed ontwikkeld is. Bij een hoog IQ is er iets juist meer ontwikkeld. Waar je in bepaalde situaties wel last van kan hebben.
Handicap: 'elk langdurig en belangrijk participatieprobleem van een persoon dat te wijten is aan het samenspel tussen functiestoornissen van mentale, psychische, lichamelijke of zintuiglijke aard, beperkingen bij het uitvoeren van activiteiten en persoonlijke en externe factoren.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
In feite geef je hierbij niet aan dat iets minder goed ontwikkeld moet zijn.
Mensen met (extreem) hoog IQ kunnen zeker een participatieprobleem ervaren. Het is een mentale beperking tov de rest van de maatschappij. Hierdoor kan je zeker een beperking hebben bij het uitvoeren van activiteiten.
Met deze definitie kan je dus zeker mensen met een hoog IQ er onder laten vallen. Toch is dit niet het geval. Het antwoord legt niet uit waarom dat zo is.