Wat is de naam van stoornis als je vies bent dat iemand je bestek eten en drinkbeker aanraakt?

Ik weet dat ik geen smetvrees heb, want ik ben niet vies van andere mensen qua aanrakingen zoals handen schudden of deurknoppen aanraken zoenen met het vrouwelijke schoon etc, alleen als het om voeding en drinken gaat. Wanneer iemand en zelfs me moeder boterham voor mij smeerde of een beker pakte en dan met vinger de binnenkant aanraakt of aan eet gedeelte van vork en lepel komt ipv handvatten vind ik dat vies terwijl ik weet dat het niet vies is. Ook als ik bijvoorbeeld iets op tv zie en ik zie slijm draden of consumptie in de mond of uit de mond verdwijnd mij eetlust. Hoe heet deze stoornis? Ik ben 30 jaar en heb dit al sinds ik een kleuter was maar altijd mee geleerd te leven en soms met tegezin toch gewoon mee doen omdat ik niet beledigend wilde zijn. En is dit te behandelen?

een jaar geleden
in: Psyche
1.9K
Pieterke
een jaar geleden
Het lijkt me toch een milde vorm van smetvrees. In smetvrees heb je gradaties en vormen. Smetvrees is goed te behandelen door een psychiater of psycholoog.

Antwoorden (1)

Een diagnose kan alleen een arts stellen, wij hier niet. Maar als ik het zo lees lijkt het mij toch een licht vorm van smetvrees. Of het bij jou echt een stoornis is, of het te behandelen is, en of het zinvol is om hiervoor behandeld te worden, hangt af van hoeveel last je ervan hebt. Als ik het zo lees kun je er goed mee leven, dus waarom zou je dan het gedoe van een behandeling aangaan - dat lijkt mij zonde van je tijd, je geld en je energie (maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten of je het zinvol vindt - en dan moet ook je behandelaar - huisarts / psycholoog het nog zinvol vinden...)
een jaar geleden