hoe kan je je angst voor spinnen overwinnen?

een jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Antoni
een jaar geleden
@Evangelinem1, dat kan, zoals SimonV al schrijft in een wat langer antwoord, met confrontatietherapie. Dat woord is in zijn antwoord echter niet vermeld...

Antwoorden (3)

Ja, het is mogelijk.
Confronteer jezelf met spinnen op verschillende manieren. Een levende en bewegende spin is misschien een stap te ver. Maar beginnen met informatie lezen over spinnen die hier voorkomen, is wellicht een mooie eerste stap. En vervolgens naar een foto van een spin kijken is misschien wel haalbaar. Als je begint met wennen aan afbeeldingen van spinnen, dan merk je waarschijnlijk dat die je steeds minder gaan doen. Print eens een foto uit van een spin en zet die op je bureau terwijl je werkt. Of op je salontafel terwijl je TV kijkt. Of gebruik een foto van een spin als achtergrond van je telefoon. Neem de tijd om er af en toe eens kort naar te kijken. En wissel af en toe van afbeelding. Je zal merken dat je steeds minder onder de indruk bent.
Heb je dat een tijdje gedaan? Misschien wordt het dan toch echt tijd voor een echte spin. Kijk eens in je tuin of in een park of je die kan vinden. Vind je dat (nu nog) te eng om alleen te doen? Vraag of er iemand met je mee wil komen. Ga op een afstand staan die je prettig vind, maar waar je de spin nog wel goed kan zien. Bijvoorbeeld 1 of 1,5 meter. Bekijk de spin eens een minuut. Hoe ziet hij er nou precies uit? Wat doet hij? Zit hij rustig in zijn web? Misschien is hij net begonnen met het spinnen van zijn web? Heeft hij ogen, en waar zitten die? Hoeveel pootjes heeft deze spin?
Heb je goed gekeken? Zet dan een stapje naar voren. Bekijk het beestje dan nog eens een tijd en doe dan weer een stap naar voren. Hoe dichtbij durf je uit eindelijk te komen? Waarschijnlijk dichterbij dan je in eerste instantie dacht.
Misschien durf je nu ook wel de laatste stap te nemen. Durf je een spin te vangen en in een glazen potje te doen? Laat anders iemand anders dat doen als je het nog niet aandurft. Wel voorzichtig natuurlijk, je wil niet dat de spin gewond raakt. Bekijk de spin eens goed van heel dichtbij. En neem het potje een paar uur met je mee. Kun je gewoon je dagelijkse dingen doen terwijl de spin vlakbij is? Waarschijnlijk ben je er snel aangewend. Zo’n spin valt eigenlijk best mee. Natuurlijk laat je de spin na een paar uurtjes wel weer gewoon vrij waar je hem gevonden hebt.

Hulp nodig?
Lukt het je niet om zo van je angst af te komen en heb je daar last van tijdens het dagelijks leven. Blijf daar niet mee rondlopen. Bespreek het met je huisarts. Als dat nodig is kan deze hulp voor je inschakelen om weer verder te kunnen.
SimonV
een jaar geleden
Je kan denken aan methoden als NEI of Body Code, om de impact van allerlei problemen te verminderen. Bij dat soort methoden wordt gekeken naar een bepaald moment in je jeugd waarin een probleem is ontstaan en kan gewerkt worden om de emotionele lading er vanaf te halen.
Ben geen fan van confrontatie, omdat dat zorgt voor de aanmaak van meer stresshormonen.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
- Als je probeert om meer te weten te komen over spinnen, hoe ze leven en hoe nuttig ze zijn in de dierenwereld, dan is een eerste stap naar genezing al gezet.
- Aansluitend op de vorige tip kun je op verschillende plaatsen in Nederland spinnencursussen volgen. Je leert er niet alleen heel veel over het leven van spinnen en hoe je met deze diertjes vertrouwd kunt geraken, maar tijdens zo’n cursus leer je ook om je angst voor spinnen te overwinnen.
een jaar geleden