Hoe lang duurt het voordat je van slaaptekort gaat hallucineren?

Hoe lang duurt het gemiddeld voordat je van slaaptekort gaat hallucineren?

2 jaar geleden
in: Psyche
1.8K

Antwoorden (3)

Na een paar dagen zonder slaap kunnen de hersenen allerlei gekke hallucinaties gaan vormen. Dit is een gevaarlijk effect van te lang wakker blijven. Onderzoek toont aan dat de eerste hallucinaties beginnen na 72 uur wakker blijven.
fremar
2 jaar geleden
Dit verschilt per persoon, maar kan in incidentele gevallen met slechts een paar uur slaap optreden.
Volgens een Stanford onderzoek zal minstens 80% van de mensen hallucineren als ze ernstig slaaptekort hebben. ‘Ernstig’ betekent alles van slechts een paar uur slaap in één nacht tot dagen zonder te slapen.
Gemiddeld is het ongeveer na twee dagen.
SimonV
2 jaar geleden
Na een langdurige slaaponthouding (medische term: slaapdeprivatie) van 2 tot 3 etmalen, maar in elk geval na circa 100 uur, kan een toestand optreden van een duidelijke psychose. Ook kan sprake zijn van hallucinaties, desoriëntatie en bewustzijnsdaling.
Bron: o.a. Winkler Prins encyclopedie.