Is onze vriend vergeetachtig of is hier sprake van dementie?

Vriend van ons verteld na een paar minuten hetzelfde verhaal. En als je dan “zegt ja dat zei je al”zegt hij het evengoed nog een paar keer. Ook na dagen verteld hij opnieuw dezelfde dingen. Hij is 54. Hij heeft constant hoofdpijn en nekpijn maar vertikt het om naar de dokter te gaan. Heeft iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Psyche
1.8K
TurfGraver
2 jaar geleden
Zonder onderzoek op afstand?
Kan van alles zijn.
tinus1969
2 jaar geleden
Hoeveel drinkt hij?
SentWierda
2 jaar geleden
@Dmb82. Enkele aandachtspunten kunnen je misschien verder helpen.
- Kan sprake zijn van ernstig schedelletsel als oorzaak?
- Kan sprake zijn van gebrek aan vitamine B (meestal als gevolg van chronisch alcoholisme)?
- Kan sprake zijn van ondervoeding?
- Kan sprake zijn van een onderliggende ernstige chronische ziekte? (Bijv. diabetes, schildklieraandoening.)
- Kan sprake zijn van aderverkalking?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hij drinkt niet. Hij vertikt het om naar de dokter te gaan want hij “mankeert” niks. En de pijn neemt hij wel paracetamol voor in. Bedankt voor jullie reacties het ligt nu echt bij hem dan voor onderzoeken.

Antwoorden (1)

Recente gesprekken vergeten en/of jezelf steeds herhalen zijn inderdaad kenmerken van dementie. Maar hoofd- en nekpijn niet per se. Er zijn 98 aandoeningen die verband houden met vergeetachtigheid, hoofdpijn, geheugenproblemen en andere pijnen. Het kan dus ook wat anders zijn. Alleen een onderzoek kan uitsluitsel geven.
SimonV