Is mijn slaap diep genoeg?

Ik heb het idee dat ik erg licht slaap. Ik heb altijd zeer intense dromen, althans, ik ervaar ze als zeer intens. Hierdoor denk ik ook enorm veel na tijdens mijn dromen (erg vermoeiend). Ik ben tegenwoordig ook heel erg bewust in mijn dromen. Ik kan bijvoorbeeld op ieder moment vliegen, wanneer ik maar wil. Maar door deze bewustheid weet ik ook dat ik aan het dromen ben. Iedere keer als mijn droom afgelopen is, denk ik ''oh, mijn droom is afgelopen'', vervolgens word ik midden in de nacht wakker. Meestal kan ik wel weer binnen een aantal minuten in slaap vallen. Toch denk ik dat ik hierdoor heel licht slaap. Normaal gesproken hoor je gewoon in één keer door te slapen denk ik.

Doet dit iemand aan iets denken? Komt het iemand bekend voor? Uiteindelijk zal ik hiermee naar een dokter moeten gaan misschien, maar ik zou graag eerst een soortvan inlezen. Misschien komt het iemand wel heel bekend voor.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
Ritsuka
3 jaar geleden
Zoek eens op lucide dromen, dat maak jij mee
Antoni
3 jaar geleden
Vrijwel iedereen wordt 's nachts veel vaker (eventjes) wakker dan hij zich de ochtend erna kan herinneren. Ik zou me geen zorgen maken over het aantal keren dat je wakker wordt.

Antwoorden (1)

Slapen gaat in golvende fases. Tijdens een vrij lichte slaap kun je dromen (R.E.M.-periode). Dat gebeurt ca 5 x per nacht gedurende ca 20 minuten. R.E.M. staat voor rapid eye movements. Je ogen bewegen dan onder je oogleden.
Tussen deze REM-fases slaap je dieper, alleen dat weet je niet.
In één keer diep doorslapen bestaat niet, al voel je dat wél zo. De meeste dromen vergeet je. Als je bij de droomfase wakker wordt dan onthoud je die.