Waarom zijn we opzoek naar onszelf?

Welke boekhandel je ook inloopt overal zie je stapels met zelfhulpboeken liggen die jouw gaan vertellen hoe je gelukkig kunt worden. Waarom komt die behoefte vandaan? Waarom zijn we zo wanhopig opzoek naar onszelf en niet naar elkaar? We lijken allemaal de behoefte te hebben het zelf op te moeten lossen, maar we lijken elkaar de vragen niet te durven stellen. Terwijl iedereen er mee lijkt te worstelen, want anders lag de winkel niet vol met van die zelfhulpboeken. Waar komt die behoefte vandaan? Wat zijn we kwijt geraakt wat we terug moeten vinden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Edraket
3 jaar geleden
Er zijn zoveel zelfhulpboeken omdat er zoveel vrouwen zijn.
Vrouwen die de perfectie nastreven, die onhaalbaar is, en vrouwen die hun partner willen veranderen. God betere het. Het eerste zelfhulpboek voor een man moet nog worden geschreven.
Mannen streven ook naar perfectie maar stellen daarin heldere en haalbare doelen.
Dan heb je geen last van dit probleem.
Amadea
3 jaar geleden
Omdat je pas van een ander kunt houden als je eerst van jezelf houdt.

Antwoorden (2)

Doordat je in een onvolmaakte wereld leef, de wereld schets een verkeerd beeld, je moet overal in uitmunten , knap er uit zien, heel intelligent een iQ hebben boven de 120 , maar het "Gat" in het Hart wordt niet "Gevuld" en dat is de Liefde van God, ga op zoek naar Het Koningrijk van God , maar de mensen verwerpen Hem, doordat de mensen de vijand ( tegenstander van God aanbidden ) en daarom al het leed in de wereld!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Die "liefde van God" (zoals in de bijbel beschreven) is niet waar ik naar op zoek ben.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik snap helemaal wat je bedoeld. En of je nu wel of niet in God geloofd denk ik wel dat je een heel sterk punt hebt. Eerder waren we voor God goed genoeg, en nu er voor veel mensen geen God meer is moet je het allemaal zelf maar maken. Dat door het ontbreken van religie we in een gat vallen. En als er geen groter iemand is dan wij, de mens dan valt of staat het met ons. Ons geluk wordt nu onze eigen verantwoordelijkheid en kunnen we niet meer afschuiven. Dat kan onzeker maken inderdaad.
TurfGraver
3 jaar geleden
"Eerder waren we voor God goed genoeg"
Dat zijn we nooit geweest.
Wellicht denken we vandaag de dag meer na en geloven we daarom niet meer in sprookjes.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dus een zelfhulpboek is de nieuwe bijbel geworden.
TurfGraver
3 jaar geleden
Voor sommige, voor anderen weer wat anders. Totdat we ontdekken dat we helemaal geen "bijbel" nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar dat is wel wat verkondigd wordt in de bijbel, dat je er mag zijn zoals je bent. Of je nu wel of niet geloofd in God. Dat is wel de boodschap die er in verkondigd wordt. En een zelfhulpboek vertelt vanuit een andere redenatie dat jij er mag zijn zoals je bent.
TurfGraver
3 jaar geleden
"Maar dat is wel wat verkondigd wordt in de bijbel, dat je er mag zijn zoals je bent."
Heeft u weleens de bijbel gelezen? :x
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat heb ik zeker. Maar ik doel niet alleen op het christendom. In elke religie zit een vorm van zelfacceptatie. Kijk naar het Boehdissme, kijk naar de Islam. Overal valt wat voor te zeggen of op te merken. Ik doe ook geen schreeuw naar de waarheid, en als jouw enige discussiepunt is of God wel of niet bestaat dan ga je voorbij aan mijn hele vraag in het begin. Mijn reactie op dit antwoord is slechts dat mensen een vorm van acceptatie vinden in religie. Welke religie dat ook is. En mensen die niet religieus zijn kunnen dat doen op een andere manier, wellicht door een zelfhulpboek te lezen. Dat is tevens geen harde conclusie die ik trek, maar gewoon een idee. Ik heb de waarheid ook niet in pacht. Het lijkt mij weinig zinvol om nog verder te discussieren over het (dan al niet) bestaan van een God. Dus daar ga ik niet meer op in.
TurfGraver
3 jaar geleden
Het ging mij ook niet om of God wel of niet bestaat maar om wat deze "religies" juist verkondigen en hoe ze mensen schaden.
Om die "bijbel" (of nog erger koran) als voorbeeld te noemen lijkt mij juist het tegendeel te bewijzen.
Lees bijvoorbeeld: Leviticus 20:1-27 eens goed. Erg motiverend voor wie zichzelf wil zijn.
Of Deuteronomium 17:1-7 (en maar hopen dat je de juiste God aanbid).
Mijn eigen ervaring (dus geen wetenschappelijke verklaring) is dat deze behoefte wordt gecreëerd door deze zogenaamde zelfhulpboeken en allerlei berichten in de media.
De schrijvers van deze boeken hebben een idee over een probleem waar zijzelf de oplossing voor denken te hebben. Maar dat probleem is vaak niet eerder benoemd voordat het in de zelfhulpboek werd beschreven. Dus als je al deze boeken ziet liggen, denk je dat je een probleem hebt, bijvoorbeeld dat je op zoek moet naar jezelf. Maar stel jezelf eens de vraag, wist je dat je dat probleem had vóórdat je het eerste boek over dat probleem zag liggen? In veel gevallen zullen de mensen voor het zien van het boek niet weten dat ze een probleem hebben. Maar doordat steeds meer boeken over het onderwerp verschijnen wordt het idee gewekt dat je wel een probleem moet hebben en dat je dus een boek nodig hebt om het op te lossen. Volgens de boeken is het toch een ernstig probleem dat iedereen heeft?
Het is dus een behoefte aan boeken dat voor een deel gecreëerd is door de auteurs van de boeken en dat zich daardoor ook in stand houdt. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat er geen mensen zijn, die echt het gevoel hebben dat ze op zoek moeten naar zichzelf. En deze mensen zijn vast geholpen met deze boeken. Maar dat er zoveel boeken zijn, wil niet zeggen dat iedereen dan ook dat probleem heeft.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar in de kern gaan alle boeken over hetzelfde: zelfacceptatie, geluk vinden, succes vinden, het verleden loslaten, emoties mogen toelaten, etc. Taboes die er liggen op depressie, burn outs, enzovoort komen veelvuldig in de media. We zoeken vervolgens de antwoorden op deze vragen in boeken, maar verlangen er naar om er met elkaar over te kunnen praten. Dat is een enorme discrepantie.
Summo
3 jaar geleden
Plus. Vooral voor de zin: "In veel gevallen zullen de mensen voor het zien van het boek niet weten dat ze een probleem hebben."
Dat is precies wat ik denk dat er aan de hand is. De titel en vooral de samenvatting op de achterkant zijn net een horoscoop, zo geschreven dat je er bijna niet aan ontkomt dat het wel van toepassing kan zijn. Welke je ook pakt.
Verder zijn mensen kuddedieren, als veel mensen iets doen wordt het vanzelf aantrekkelijk of ten minste interessant voor veel anderen.