waar vind ik info over volwassenen met extreem puberaal gedrag?

Het gaat over iemand die nu in deze coronatijd net het tegenovergestelde doet van wat wordt aanbevolen. Ze begeeft zich de hele tijd waar ze ook maar kan in grote massa's "omdat men haar niet moet zeggen wat ze moet doen en laten". Ze gaat ook met zoveel mogelijk mannen kussen enz., echt gek gedrag.
Geen enkele hygiënemaatregel wil ze volgen, zoals handen wassen. Ze woont in ee gemeenschapshuis en eet van ieders eten, bv. bijt een stuk uit iemands kaas, omdat ze "lacht met corona".
Het is al jaren zo, dat ze zich tegenover alles afzet, ook die typische puberale driftaanvallen enz. Ze kan plots besluiten om bv. naar amerika te vertrekken, daar trouwt ze dan met de eerste de best in Las Vegas, scheidt meteen nadien, gaat dan naar Nieuw Zeeland en werkt er in een stripteasebar. Gelukkig kan ze bij haar vader werken en neemt die haar telkens terug, anders lag ze in de goot.
Maar ik wil dus GEEN concrete raad over die persoon, wel of dit een stoornis is en zo ja, of ik er info over vindt. Of is dit misschien een onderdeel van een psychische ziekte en zo ja, welke. Of is het gewoon iemand met een moeilijk karakter en niet meer dan dat. Enzovoort.

liveisgreat
4 jaar geleden
in: Psyche
2.4K
Amadea
4 jaar geleden
Zou dat borderline kunnen zijn?
paulus811
4 jaar geleden
Wat wil je met die info doen? Helpen? Ik zou er geen energie in steken.
Amadea
4 jaar geleden
Lees bijvoorbeeld op https://wijzijnmind.nl/psychische-klachten/psychipedia/borderline/symptomen-borderline: "Iemand met borderline kan zich halsoverkop in een nieuwe relatie storten of na het lezen van een interessante vacature plotseling van baan veranderen. Zonder goed na te denken over de gevolgen van zo’n beslissing. Bij die impulsiviteit hoort ook geen maat kunnen houden. Dat kan tot uiting komen in smijten met geld, zich te buiten gaan aan alcohol of drugs, eetstoornissen en snel wisselende seksuele contacten. Ook woede-uitbarstingen kunnen erbij horen".
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit kan ook wijzen op een narcistische persoonlijkheidsstoornis.
Erna55
4 jaar geleden
Met Paulus11 vraag ik me af wat je wilt met het antwoord. Wil je diegene een "etiketje" opplakken? En dan?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Erna55
Als je de vraagstelling op een positieve wijze interpreteert wil de vraagstelster meer begrip krijgen voor het gedrag en dus de persoon door informatie op een rijtje te zetten. Dit heeft met etiketjes niets te maken, maar wel met begrip hebben oor elkaar.
Je ontkomt er echter niet aan, dat je door een beschrijving van symptomen een soort afbakening krijgt die de suggestie wekt van een etiketje, zonder dat het de bedoeling hoeft te zijn.
Positief denken is een mooie eigenschap.
liveisgreat
4 jaar geleden
nee puur nieuwsgierigheid.
Ik ken wel wat mensen die in hun midlifecrisis puberaal gedrag gaan tonen, maar bij haar is het al jaren zo en nooit anders geweest. Ondertussen is ze 35 en komt op het eerste gezicht heel sympathiek en evenwichtig over. Haar gedrag ontvouwt ze pas in meer "intieme" relaties zoals nu in het dichte samenwonen met haar huisgenoten.
Eén huisgenoot ken ik goed en we hadden het erover... er waren nog veel dingen hoor maar zoals gezegd ik wil geen antwoord over "hoe moet men handelen tegenover", gewoon kunnen plaatsen door wat dit kan komen. Ik ga me er verder niet bemoeien.
liveisgreat
4 jaar geleden
die nieuwsgierigheid komt doordat ik sinds mijn jeugd al een grote interesse heb ik de psychologie, maar dit kon ik echt niet plaatsen
En idd Elder, als ik het aan die huisgenoot kan uitleggen kan hij zich wellicht ook daarop verhouden en meer gepast handelen. Maar vanaf dan stopt mijn verantwoordelijkheid hoor...

Antwoorden (1)

Het probleem met een antwoord dat verwijst naar extra informatie is, dat je eigenlijk al een diagnose hebt gesteld op grond van jouw beschrijvingen. Nu kom je dat soort omschreven gedragingen wel vaker tegen en heb je toch al snel het etiketje BORDERLINE opgeplakt.
Vandaar, dat de informatie vooral gaat over borderline. (zie de links).
Als extra aanvulling kan je ook kijken naar het begrip extreem gedrag. Ook dan kom je de omschrijving van Borderline tegen, maar ook van puberaal gedrag (omschreven voor tieners):
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/80048-diagnose-borderline-persoonlijkheidsstoornis.html

https://infobron.nl/Extreem-gedrag-waarom-hebben-tieners-hier-last-van
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Borderline is toch wel iets meer symptomen dan er in de vraag staan. Zou hier geen conclusie willen trekken dat het om borderline gaat @elder161
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@ronron1212
De wijze waarop het antwoord geformuleerd is wijst er ook op, dat er een slag om de arm gehouden moet worden. Heel veel punten uit de omschrijving wijzen op borderline, maar ook daarin zijn heel veel variaties mogelijk. De psyche van de mens zit n.l. erg ingewikkeld in elkaar. Krijgen we op GV niet opgelost. We kunnen alleen wat informatie verzamelen en eventueel herkenningspunten aangeven. Meer heb ik hier ook niet gedaan.
De iets meer symptomen die jij aangeeft zijn niet genoemd, maar dat betekent niet dat er niet meer is.