Is er een aandoening waarbij je geen liefde voelt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
11.7K
crispy
4 jaar geleden
Ik voel zelden liefde bij griep. Ook bij verkoudheid niet.
Pieterke
4 jaar geleden
Er zijn kinderen die van jongs af aan geen liefde kunnen voelen en geven. Meestal veroorzaakt door een traumatische gebeurtenis maar ook zonder duidelijke oorzaak. Ik heb er lang geleden een keer een film over gezien maar ik weet niet hoe dit heet.
Pieterke
4 jaar geleden
Het schiet me nu weer te binnen. Het ging om zgn. bodemloze kinderen. Dat zijn kinderen met een zeer ernstige hechtingsstoornis. Daar staat veel info over op internet.

Antwoorden (3)

Psychopaten staan er om bekend om moeilijk empathie te hebben voor anderen. Ook hun verbinding ( sociaal en liefde ) met anderen zijn vrijwel niet bestaande.

Sommige mensen met een depressie ( zware ) schijnen het daar ook moeilijker mee te hebben. Of ook ze denken vaak dat ze geen liefde krijgen van anderen en door hun probleem worden vele gevoelens op de achtergrond geduwd.

En aangezien liefde ( verliefdheid ) een hormonaal iets is. Kan het ook wel zijn dat mensen dat hormoon ( of de nodige transmitters ) niet / niet genoeg aanmaken en dus die verliefdheid nooit voelen.
4 jaar geleden
Dat noemen ze bindingsangst.
Liefde is een raar iets: je kunt ernaar verlangen, en er tegelijk doodsbang voor zijn. Bindingsangst heet dat. Het kan ertoe leiden dat je relaties afhoudt, of onbewust kapotmaakt.
Bindingsangst is een begrip uit de psychologie. Het duidt het gevoel of gedrag aan dat iemands vrijheid verdwijnt zodra een relatie wordt aangegaan. Iemand met bindingsangst heeft daardoor meestal problemen met intimiteit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Summo
4 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens, niet voelen is iets heel anders dan bindingsangst.
Volgens mij voelen mensen met bindingsangst juist wel de gevoelens van affectie maar zijn ze als de dood als het gaat om hiermee iets te doen (lees: de verbintenis aangaan).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Summo
Toch eens de psychologische artikelen lezen over bindingsangst. Je kunt je gevoelens immers blokkeren!
Thecis
4 jaar geleden
@elder161
Ja, je kan ze inderdaad blokkeren zodat je ze niet meer voelt. Maar dat is slechts 1 van de manieren waarop je geen liefde kan voelen. Zoals je het antwoord presenteert, geef je aan dat dit hetzelfde is.
Het is alsof er gevraagd wordt "wat zijn toch die dingen op de weg met 4 wielen, stuur, een aantal stoelen?" en als antwoord komt "het is een Ford". Dat klopt, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Het is pertinent niet hetzelfde. Daarom vind ik dit geen goed antwoord.
Ja, zulke aandoeningen zijn er.

Echter, meestal voel je dan sowieso niets. Dus niet alleen geen liefde, maar ook geen verdriet, geen blijdschap. Vaak wel woede. Antisociale persoonlijkheidsstoornis (in de volksmond sociopaten of psychopaten genoemd) bijvoorbeeld. Of je bent bipolair en zit al heel lang in een “low”. Of wellicht ben je depressief en zie je alles grauw.

Verder kan het zo zijn dat er hormonaal iets niet klopt. Vooral bij vrouwen die de pil slikken komt dit voor. Of je hebt een tekort aan vitamine D, daar kan je ook heel sip van worden.