Kunnen verdrongen herinneringen weer geactiveerd worden?

Stel iemand is jaren geleden bedwelmd geweest, maar nog wel wakker, en heeft in die toestand een ongeluk meegemaakt. Die persoon is daarbij niet gewond geraakt maar heeft het gebeuren wel als een erg traumatische ervaring beleefd.
Als gevolg daarvan zijn de herinneringen verdrongen.

Nu, jaren later, poppen allerlei vragen over destijds op. Vragen die niemand meer kan beantwoorden behalve de persoon in kwestie zelf. Maar die kan niet meer bij die herinneringen.

Is het mogelijk om op de een of andere manier die herinneringen tóch te ontsluiten?

Amadea
4 jaar geleden
Dat zou mogelijk kunnen zijn via hypnose.
LeonardN
4 jaar geleden
De vraag is echter of hypnose (of welke techniek dan ook) een juist herrinering naar boven tovert.
https://skepsis.nl/hypnose/
Thecis
4 jaar geleden
@Leonard
Er is inderdaad veel scepsis over of de herinneringen dermate juist zijn dat het in een rechtzaak gebruikt kan worden. Iemand die onder hypnose is, is namelijk zeer vatbaar voor suggesties. Overigens ben je niet "afwezig" tijdens hypnose. Je kan je alles gewoon herinneren. Het is een heel andere discussie of hypnose een slachtoffer kan helpen. Om te voelen of het helpt, hoeft het geen "rechtzaak-kwaliteit" te zijn.
LeonardN
4 jaar geleden
Ook buiten de rechtszaal lijkt het me relevant of een herinnering een werkelijke herinnering is of een pseudoherinnering. Iemand gaat naar therapie. Iets zit de persoon dwars.
De hypnotherapeut breng patient onder hypnose.
Patient vertelt over seksueel misbruik familielid.
Na nog een aantal sessies heeft (ondanks deze (her)ontdekking) de therapie succes.
De persoon heeft dat dwarse gevoel niet meer.
De persoon heeft besloten alle contact met familielid op te zeggen. Is het van enig belang dat de hypnose herinneringen geactiveerd heeft, of maakt het niet uit dat het pseudoherinneringen waren, immers de therapie is succesvol?
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Je verdraait hier wel wat mijn woorden. Wat ik aan gaf, was dat de methode niet "rechtbank proof" hoeft te zijn om succesvol te zijn. Dan kan je met een voorbeeld komen waarmee je mijn argument probeert te weerleggen (in dit geval de drogreden "Wat als"). Voor elk argument kan je hiermee aankomen. Waar het om gaat is of een therapie iemand kan helpen. Ik heb het niet gehad over pseudoherinneringen. De therapeut dient juist heel bekwaam te zijn voor dit soort dingen. Maar dat geldt voor elke therapeut (voor een knie ga je ook niet naar een pols specialist of voor je ogen naar een hartchirurg).
LeonardN
4 jaar geleden
Ik verdraai hier geen woorden. Ik zeg dat het in mijn ogen relevant is voor de vraag of een herinnering een echte herinnering is om hypnose als antwoord te kunnen geven. Ik zeg juist dat het totaal niet van belang is of therapie werkt (voor het antwoord op de vraag). In mijn ogen is dus of de vraag of het antwoord onjuist. Ze staan los van elkaar. Ik probeer dus niet je argument te weerleggen. Ik probeer aan te geven dat er een verdraaiing heeft plaatsgevonden. De vraag gaat in mijn ogen ergens anders over dan waar het antwoord over gaat, en de discussie. 1. Wat is een methode om herinneringen te heractiveren?
2. Helpt hypnosetherapie om traumatische ervaringen te verwerken? Het antwoord op 1 kan best hypnose zijn, MAAR dat is dan niet omdat het antwoord op 2 "ja" is. Nu is de discussie ongeveer dat de mensen die hypnose niet vertrouwen op betrouwbaarheid, gezegd wordt: Maar ja wat nu als mensen er baat bij hebben?
Ja prima, maar daarmee wordt het punt van de vraag ondermijnt.

Het beste antwoord

Ja, in de praktijk blijkt het voor veel mensen te werken onder hypnose!
Als er traumatische gebeurtenissen onverhoopt hebben plaatsgevonden, dan is de neiging groot dat we dit niet vergeten. Sterker nog, ons traumatisch brein weet deze gebeurtenis dan goed naar voren te halen (zelfs zonder hypnose!). Hypnose kan echter heel goed werken als het trauma (nog) niet helemaal verwerkt is.
Mensen die geholpen zijn door een psycholoog die hypnose heeft gebruikt voor traumaverwerking zijn erg positief. Vooral trauma's die enigszins verdrongen zijn kunnen onder hypnose worden herbeleefd. Toch zijn er ook veel wetenschappelijke sceptici.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Na enig aarzelen: Toch een min. Dot soort herinneringen die via therapie, hypnose of anderszins naar boven zijn gehalad,z ijn bijzonder onbetrouwbaar.
https://skepsis.nl/mcnally/
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/afrekening-met-mythes-rond-hervonden-herinneringen/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Tinus1969
Uit ervaring weet ik, dat het herbeleven van traumatische ervaringen van seksueel misbruik (in de heftigste vorm boven gehaald onder hypnose) wel degelijk kunnen werken om de ervaringen een plaatsje te kunnen geven en achter je te laten. Je kunt het niet alléén afdoen met beschouwingen van sceptici.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Zonder grof te willen doen, puur uit interesse. Was je dit misbruik dan compleet vergeten? Of alleen delen ervan?
Thecis
4 jaar geleden
Zonder enig aarzelen een +
Echter, de link van @tinus1969 is wel goed om te lezen. Helaas geeft Tinus de verkeerde conclusie getrokken. Er moet veel genuanceerder over gedacht worden en de manier waarop gedachtes "geheractiveerd" moet op de goede manier gedaan worden. Hypnose zou hiervoor prima gebruikt kunnen worden.
tinus1969
4 jaar geleden
@elder161, het kan zijn dat therapie/hypnose voor jezelf nuttig is om ervaringen te verwerken. Maar aangezien de herinneringen die je zo oproept onbetrouwbaar zijn, kun je ze niet zomaar als waar doorvertellen aan anderen -of zelfs aan jezelf.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@HeerVoldemort
Compleet vergeten doe je het nooit, maar het opnieuw intens beleven blijkt een goed effect te hebben om het vooral een plaats te geven en het achter je te kunnen laten. Waar het mij hierom gaat is, dat je hypnotherapie niet zomaar als onzin kunt afdoen met een aantal links van sceptici.
Ik vind jouw vraag niet grof, want ja, het heeft bij mij goed geholpen en ik kan er nu tegen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
De betrouwbaarheid van de herinneringen is hier van verminderd belang. Het gaat on het verwerken van een trauma, niet om een getuigenis bij een rechtbank. :-) @elder161
Dank voor je nuttige bijdrage.
Thecis
4 jaar geleden
@tinus1969
Nogmaals, het artikel wat je aanhaalt trekt niet zonder meer de conclusie dat hypnose per definitie onbetrouwbaar is. Er wordt ingegaan dat je goed moet zorgen dat wat je doet goed onderbouwd is. Niet iedereen is een therapeut en niet iedere therapeut kan goed hypnotiseren. Je kan gemakkelijk valse herinneringen "injecteren". Dit zorgt er voor dat rechtbanken dit soort bewijs gemakkelijk naast zich neer leggen of dat er tenminste aanvullend bewijs is. De conclusie trekken dat de methode per definitie onbetrouwbaar is, is onjuist.
tinus1969
4 jaar geleden
@Thecis, genuanceerd: hypnose is onbetrouwbaar als het gaat om feiten, en ervaringen die onder hypnose (ook door een goede therapeut) naar boven komen moeten voorzichtig worden geïnterpreteerd mbt feitelijke betrouwbaarheid. Er is genoeg onderzoek (de links zijn slechts een topje van een ijsberg) om dit genuanceerde standpunt te verdedigen. Dit staat los van therapeutische waarde.
LeonardN
4 jaar geleden
"De betrouwbaarheid van de herinneringen is hier van verminderd belang. >>Het gaat on het verwerken van een trauma<<, niet om een getuigenis bij een rechtbank. :-)" Oh dan heb ik je vraag verkeerd begrepen. Ik snapte (en snap nog steeds) niet hoe deze vraag opgevat moet worden, zo dat het gaat om het verwerken van trauma's. Stel dat je een behandeling ondergaat waar men via hypnose pseudoherinneringen ophaalt, en die pseudoherinneringen een enorm positief effect hebben op de verwerking van het trauma, dan geeft dat nog geen antwoord op jouw vraag lijkt me. Althans niet zoals deze nu gesteld is. Dit antwoord lijkt me een soort drogredenering; Hypnose werkt voor het verwerken van trauma's DUS kan je met hypnose herinneringen activeren. (let wel, ik zeg niet dat hypnose geen herinneringen kan activeren, ik zeg niet dat hypnose enkel pseudoherinneringen oplevert).
De knip en plak lijkt helemaal niet op de vraag te slaan.
SimonV
4 jaar geleden
“De knip en plak lijkt helemaal niet op de vraag te slaan.” Dan zou VS het antwoord niet als BA gekozen hebben.
LeonardN
4 jaar geleden
Er is geen mogelijkheid dat de vrager de informatie zodanig helpvol vindt dat deze het daarom het "Beste Antwoord" geeft? Dus afgezien of het nu echt poogt de vraag te beantwoorden. In mijn ogen zou dit een perfect antwoord zijn onder de vraag:
Wat helpt om een trauma te verwerken waarbij ook herinneringen deels zijn vergeten? Bij die vraag en dat antwoord zou ik dan geen reactie nodig hebben gevonden. Dan is namelijk niet relevant of de "herinnering" die geactiveerd wordt een werkelijke herinnering is.
Althans het zou nog wel relevant kunnen zijn, maar niet zozeer voor het antwoord op de vraag.