Wat is de (psychologische) verklaring van het feit dat mensen iemand verraden?

Mensen die je rapporteren op Facebook bv, wat brengt je daartoe? Wat voor gevoel geeft dat, wat voor belang heb je daarbij?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
2.6K
tinus1969
5 jaar geleden
Waarom gebruik je het woord 'verraden'? Dat suggereert dat je vindt dat die mensen dit niet zouden moeten doen. Kun je voorbeelden geven van wat jij verradersgedrag vindt?
Erna55
5 jaar geleden
Wanneer je weet dat iemand een oplichter is, dan kun je dit aangeven om andere mensen te behoeden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ook ik begrijp de relevantie van je voorbeeld niet bij deze vraag. Het woord 'verraad' heeft een hele negatieve lading, het houdt in het benadelen van andere mensen door bijvoorbeeld het beschamen van vertrouwen of het achter iemands rug om handelen tegen afspraken in. Neem het verraden van een vriendschap door heimelijk een relatie aan te gaan met de partner van je vriend(in), of het bekendmaken van iets heel persoonlijks wat iemand je in vertrouwen heeft verteld. Rapporteren van iets is het bij een autoriteit bekendmaken van gedrag dat tegen de regels is. Verraad is iets dat ingaat tegen - vaak ongeschreven - afspraken en is schadelijk voor sociale cohesie en dus de gemeenschap als geheel, terwijl rapportage juist het volgen van afspraken is en het ondersteunen van een goed naleven daarvan. Dit is juist gunstig voor de gemeenschap.
KennisDelen
5 jaar geleden
- het feit dat je het goede wil doen (soms is dat al genoeg)
- soms omdat iets storend is (én illegaal).
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik heb een keer melding gemaakt van een afbeelding waarin iemand net was vermoord. Verraad? vind ik niet. Oke, het was een pedofiel en sorry, maar wat mij betreft heeft hij gekregen wat hem toe kwam. Maar dat soort afbeeldingen (en hij was echt smerig) vind ik niet thuis horen op Facebook. Kinderen kijken er ook naar.

Antwoorden (1)

Eerlijkheid. Het gevoel van oneerlijkheid, wanneer iemand voordeel haalt uit een oneerlijke daad, op welke manier dan ook.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat voor eerlijkheid is het dan om bv joden te verraden in de oorlog?
Wat heb je eraan om een plaatje op Facebook te rapporteren omdat het jou niet bevalt? Ik vraag me werkelijk af wat er dan in iemands hoofd omgaat
Erna55
5 jaar geleden
Een plaatje rapporteren " omdat het je niet bevalt" zal niet tot sancties leiden. Wanneer je plaatje verwijderd is, zal het tegen de regels in zijn. Dan is er geen sprake van verraad. Waarom je er jodenverraad bij haalt is mij een raadsel.
Welk plaatje was het ?
tinus1969
5 jaar geleden
Ik vind het nogal wat om 'een plaatje op facebook' te vergelijken met de Holocaust. Godwin is een understatement. .
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Sorry, maar maak je hier nu écht de vergelijking tussen het rapporteren van een plaatje en de holocaust?
tinus1969
5 jaar geleden
@mausi, om een andere hyperbool te gebruiken: wat als het om een plaatje met kinderporno gaat? Vind je het dan nog steeds 'verraad' als zo'n plaatje wordt gerapporteerd? Waarom vind je dit zo belangrijk? Wat voor gevoel geeft je dit, wat voor belang heb je bij deze vraag?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Tinus: wij waren tegelijk aan het typen blijkbaar. We delen dezelfde verbazing in elk geval. Mooi voorbeeld, in je tweede reactie. En ook ik zou graag willen weten wat nu de context van deze vraag is.
Erna55
5 jaar geleden
@Mausi:
Welk plaatje heb je geplaatst ?
Waarom leg je de link met joden verraden in de oorlog ?