Kan je als 17-18 een gesprek met je huisarts hebben zonder dat je ouders erachter kunnen komen?

Ik wil een gesprek met mijn huisarts aangaan over een mogelijke depressie alleen wil ik dit doen zonder dat mijn ouders hiervan af weten. Is het mogelijk dat ze erachter kunnen komen door bijvoorbeeld de verzekering of de huisarts zelf?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
KennisDelen
5 jaar geleden
Als je het met je huisarts over je ouders hebt, en hij vraagt, of je wil dat ze het weten, dan kan je gewoon aangeven wat je wil
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Afgezien van het feit dat er bij de ziektekostenverzekering niet gemeld wordt wie er bij de huisarts is geweest, heeft een ook een huisarts (en alle personen die bij hem in de praktijk werken) geheimhoudingsplicht.
Als er een risico is dat bekenden je gezien hebben en tegen je ouders zeggen: ik zag jouw dochter laatst bij de huisarts, vertel je je ouders dat je even naar de huisarts wil omdat je bv steeds keelpijn of hoofdpijn hebt. Kortom je zegt wel dat je naar de huisarts gaat maar om een onbelangrijke reden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Mandra123, zal je juist zien, ga je een keer naar de huisarts, zit je in de wachtkamer naast de buurvrouw.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je kunt ook een vriend(in) meenemen. Als een bekende je dan ziet, was je daar om hem of haar te steunen.

Antwoorden (2)

De verzekering weet niet dat je bij je huisarts bent geweest de huisarts krijgt gewoon per patiënt elke maand een vast bedrag. Je huisarts zal jouw bezoek echt niet met je ouders delen/Je kunt dus gerust een gesprek daar hebben.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De huisarts krijgt per kwartaal per patiënt betaald. Voor elk consult krijgt hij of zij ook een vergoeding.
ronron1212
5 jaar geleden
volgens mijn verzekering overzichten elke maand en geen consultvergoeding.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Volgens mijn verzekering krijgt mijn huisarts, of men wel of niet komt, maandelijks een vast bedrag per patiënt. Kan natuurlijk per maatschappij verschillend zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bijzonder, mijn huisarts krijgt wel een vergoeding per consult.
Dat zelfs daar verschil in is. Nederland en regels?
Je huisarts heeft een beroepsgeheim, hij / zij MAG niet aan je ouders vertellen dat je bij haar bent geweest!