Dopamine is een van de meest voorkomende neurotransmitters. Een neurotransmitter is het stofje dat wordt doorgegeven van de ene neuron (hersencel) naar de andere, ter communicatie. Het vrijgeven van dopamine gaat samen met het behalen van een doel of het ervaren van iets nieuws. Hoe lastiger de weg daar naartoe was, hoe meer dopamine er wordt vrijgegeven. Hierbij hoort een gevoel van overwinning, een soort kick.
Amadea
5 jaar geleden
Dopamine is een van de bekendste neurotransmitters van ons zenuwstelsel. Het staat bekend als de neurotransmitter van plezier.
Neurotransmitters zijn een soort hormonen die de boodschappen overdragen van de ene lichaamscel naar de andere lichaamscel en worden daarom ook wel de boodschappers van je lichaam genoemd omdat zij een belangrijke rol spelen in tal van lichaamsprocessen. Zij beïnvloeden bijvoorbeeld je emoties.
Dopamine is één van deze neurotransmitters, het is een prikkelende neurotransmitter die geproduceerd wordt in de hersenen en die betrokken is bij de beloning van gedrag.
Naast de beloning van gedrag speelt dopamine ook een rol bij vele andere hersenprocessen en aandoeningen: van migraine en misselijkheid tot leren en motivatie, en van de ziekte van Parkinson tot depressies. Dopamine is ten dele verantwoordelijk voor de spierbeweging en het reguleren van ademhaling, honger en eetlust.
Dopamine wordt niet voortdurend afgegeven. Het wordt uitgestoten wanneer je dingen doet die volgens de hersenen beloond moeten worden, zoals sporten, eten, seks en verliefd zijn. De afgifte van dopamine brengt een golf van genot teweeg. Het plezierige gevoel dat je krijgt zorgt ervoor dat je het dopamine-opwekkende gedrag wilt herhalen. Dingen die een onmiddellijke beloning geven, hebben voor de hersenen een grotere waarde dan zaken waar je op de lange termijn wat aan hebt.
Alcohol en drugs stimuleren de dopamine-waarden. Als dopamine namelijk in hoge waarden voorkomt door het gebruik van drugs en/of alcohol veroorzaakt het een gevoel van euforie.
Een tekort aan dopamine kan vermoeidheid veroorzaken. Als namelijk het dopamineniveau in de hersenen daalt, daalt ook je concentratievermogen, je lichaam voelt zich overal te moe voor, je hebt nergens zin in. Juist door dan iets actiefs te doen, zoals wandelen of sporten, zorgt je lichaam voor de aanmaak van dit zogenoemde ‘gelukshormoon’ dopamine.