Hoe kom ik van een verslaving af?

Ik weet bijna zeker dat ik teveel op de computer zit maar ik kan niet zonder, maar ik durf het niemand te vertellen. Het probleem is dat ik alles ook digitaal doe dus ook school ik werk op school op computers. Ik heb geen idee hoe ik van deze verslaving af kom. Iemand die me kan helpen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Proberen dingen die zonder computer kunnen ook zonder te doen. En misschien niet eindeloos contact houden met mensen via internet. Een verslaving is vaak om een leegte op te vullen. Daar ook wat mee doen.

Antwoorden (6)

Hier heb ik zelf ook een tijdje last van gehad. Zelf speelde ik altijd te veel spelletjes en ging hier zo in op dat ik de tijd vergat. Wat ik zelf wel eens deed ( vooral in vakanties) ik plaatste een tijdschakelaar tussen mijn stopcontact en computer. Na 11 uur viel mijn computer dan plots uit. Dit gaf mij motivatie om dan hem ook maar uit te laten en het bed op te zoeken. Het helpt ook om een andere hobby te hebben (kijk voor jezelf wat je leuk lijkt).

Computers en technologie komen wij deze dagen niet meer onderuit. Ik denk dat het al heel wat is dat je het zelf beseft.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Iets afleren doe je door het te vervangen door iets anders aan te leren of doen!

Je kunt het zelf aanpakken of hulp vragen. Bekijk hoeveel tijd je thuis nodig hebt voor schoolwerk. Ben je klaar, offline gaan en iets anders doen. Naar buiten kan, sporten kan, met je vrienden iets gaan doen. Alles kan, houd je aan de afspraak die je met je zelf maakt. Bv iedere dag behalve schoolwerk/huiswerk mag je een uur extra online zijn, en zet een wekker om je hieraan te herinneren.
Het gaat er om dat je het ook doet natuurlijk. Maak dus afspraken op tijden dat je anders online was en ga iets DOEN. Wat en met wie? alles met vrienden of alleen, kies een nieuwe hobby die je elke dag een uurtje kunt beoefenen. Iets waar je geen tijd voor had. Iets afleren doe je door het te vervangen door iets anders aanleren of doen!
Doe je best Anoniem!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Paar minuten geleden mijn antwoord gepost, ik kijk nog even: verdwenen~!? Snap er niets van, nogmaals gepost. maar nu dus paar minuten later. Antwoord is verwijderd: 5 minuten geleden 0
Iets afleren doe je door het te vervangen door...
Ik denk dat iedereen verslaafd is aan computers of smartphones. iedereen gebruikt ze overal en elke dag. Vaak kan je niet minderen. 70 uur computer en telefoongebruik is niet eens abnormaal meer. Hoe kom je er vanaf ? Denk alleen door iets te zoeken waar je geen computers bij nodig hebt,een job of opleiding waar je veel met je handen werkt ,dan ga je automatisch minderen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Min.
Het is heus niet zo dat " iedereen" verslaafd is, of dat " iedereen" ze overal en elke dag gebruikt.
Je stelt dat 70 uur per week niet abnormaal is.... dat is echt onzin !
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als jij 70 uur per week (= 10 uur per dag!!) niet abnormaal vind, kan ik maar 1 conclusie trekken, nl. dat jij ook verslaafd bent.
Als je bijvoorbeeld normaal 4 uur per dag op je pc zit een dagje 3,4 uur de dag erna terug 4 dan terug 3,5 en zo verder dan eens van 3,5 naar 3 gaan en je schoolwerk is niet zo erg
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoe kom ik van een verslaving af?
Minderen moet je nooit doen,werkt niet. Juist door nog meer tijd achter je display te gaan zitten,bereik je eerder die mentale en fysieke grens. Je lichaam zegt dan vanzelf: Stoppen of minderen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Min.
Bij mensen met een verslaving zegt het lichaam niet "vanzelf" : stoppen.
Herkenbaar. Maar misschien ook goed om te kijken of het te veel achter de computer zitten niet een gevolg van is. Bijvoorbeeld sociaal isolement, eenzaamheid et cetera. Het is dan denk ik ook goed om daar aan te werken.