Ik heb regelmatig last van een overvloed aan gedachten, hoe noem je dat?

Ik heb regelmatig last van een overvloed aan gedachten, hoe noem je dat? Het is een soort overgevoeligheid. Wanneer ik een emotie ervaar, bijvoorbeeld woede / frustratie / irritatie is de gedachtenstroom op z'n sterkst. Een stroom onophoudelijke gedachten dendert voort. Het verzetten van mijn gedachten gaat op dat moment zelfs moeizaam. Ik ben simpelweg bevangen door mijn gedachten, wordt erdoor in de greep gehouden. Maar ook andere doodnormale gebeurtenissen (bijv. delen van de gesprekken die je voert met iemand), zorgen voor een overmatige hoeveelheid gedachten. Is dit overgevoeligheid of eerder een cognitieve probleem / stoornis. Of hoort het gewoon bij mij als persoon (dat ik gevoelig ben ingesteld). En bestaan hier kalmeringspillen voor, die de gedachtenstroom stoppen? Belangrijk om op te merken: ik heb er lang niet altijd last van, maar heb in het dagelijks leven sowieso wel een opvallende hoeveelheid gedachten (ik zit aardig in mijn hoofd). Ben een piekeraar. Dus het kan ook simpelweg een persoonlijke eigenschap van mij zijn.
Hoe noem je een abnormale grote hoeveelheid gedachten? Hoe noem je het als je daar last van hebt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je die gedachten krijgt in gezelschap durf dan dat te zeggen tegen die ander of anderen en vraag nieuwsschierig of zij ook met hun gedachten afdwalen en zo ja of ze dat ook durven op te noemen zonder schaamte.
Waarschijnlijk komen zo nieuwe onderwerpen van gesprek naar boven die veel interessanter zijn om over te hebben ipv een gesprek over koetjes en kalfjes ditjes en datjes.

Antwoorden (2)

Een piekeraar met een overvloed van gedachten is aan het tobben of malen.
-----
Je bent een piekeraar, dan is het niet vreemd dat je een overvloed van gedachten hebt. Een ander woord voor piekeren is tobben of malen. Het eindeloos herhalen van gedachten over een probleem of een te verwachten probleem of iets waarvan je denkt dat het een probleem is. Of natuurlijk het bedenken van een oplossing daarvan.
Je hebt hier kennelijk last van, dan is het advies daar om een afspraak bij de huisarts te maken en het te bespreken. Deze kan je vertellen of het meer is dan gewoon piekeren, dat kan inderdaad per persoon verschillen en als je gevoelig bent is dat al zo. Je trekt je iets sneller aan en hebt daar kennelijk last van. Huisarts kan bepalen wat precies en of er een pilletje voor gegeven moet of kan worden.
Even een afspraak maken, dan weet je meer!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is een geruststellend antwoord. Bedankt voor de nuttige reactie!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan!
Dat noem je Mind Chatter of the Monkey Mind.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is een slimme techniek om er van af te komen of het te verminderen: focussen op inademen en uitademen. Nu nog kijken of het effect heeft op mij. Bedankt voor de link.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Interessant, klinkt goed!