Is er een verschil tussen agressie en geweld, of is het precies hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
5.4K
Nosky
6 jaar geleden
Ik denk dat agressie meer een emotie is, en geweld een handeling. Schelden kan agressie zijn, maar ook als verbaal geweld worden uitgelegd. Maar je kunt evenwel agressief zijn zonder iemand uit te schelden of met geweld te lijf te gaan, het is dus meer een gemoedstoestand. Aan de andere kant, geweld hoeft niet perse samen te gaan met agressie. Gepast geweld, zoals bijvoorbeeld de Polttie soms dient toe te passen, is normaliter niet gebaseerd op agressie. Dus ik denk dat het een verschil is tussen emotie en handelen, waar een bepaalde samenhang is, maar niet perse hoeft te zijn.

Antwoorden (3)

Nee, het is niet precies hetzelfde, iemand kan agressief reageren zonder gewelddadig te worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Agressief reageren kan verbaal, daar hoef je geen klap voor uit te delen. Geweld is wel een agressieve reactie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Agressie is de benaming van een soort gedrag. Dit gedrag kan zich op twee manieren uiten: fysiek geweld en daarnaast ook door verbaal te dreigen. Geweld is dus een specifiekere vorm van agressie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat agressie meer een emotie is, en geweld een handeling.

Schelden kan agressie zijn, maar ook als verbaal geweld worden uitgelegd. Maar je kunt evenwel agressief zijn zonder iemand uit te schelden of met geweld te lijf te gaan, het is dus meer een gemoedstoestand.

Aan de andere kant, geweld hoeft niet perse samen te gaan met agressie. Gepast geweld, zoals bijvoorbeeld de Polttie soms dient toe te passen, is normaliter niet gebaseerd op agressie.

Dus ik denk dat het een verschil is tussen emotie en handelen, waar een bepaalde samenhang is, maar niet perse hoeft te zijn.