Waarom word ik nerveus van mijn manager tijdens een gesprek?

Tijdens een gesprek met mijn manager formeel of informeel kom ik minder goed uit mijn woorden. (wil mijn verhaal goed doen, vergeet woorden, korte zinnen, voel me geremd) Dit vind ik erg jammer omdat mijn manager verder een prima kerel is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
2.8K

Antwoorden (1)

Je manager is je leidinggevende, en bewust of onbewust speelt er dus een 'machtsverhouding' tussen jullie. Daar is op zich niets mis mee; als een leidinggevende
nl. te amicaal wordt, werkt dat ook niet in mijn ervaring. Ook al is hij een prima kerel, blijkbaar voel je deze verhouding toch aan en ben je misschien elke keer nerveus voor wat hij te zeggen heeft. Ik denk dat je niet de enige bent die dit zo ervaart, veel mensen voelen zich wat ongemakkelijk of nerveus in een gesprek met hun leidinggevende. Er is ook geen pasklare oplossing voor. Mijn advies zou zijn: probeer hem gewoon als collega te zien in plaats van als je manager. In veel gesprekssituaties is dat feitelijk ook zo. Natuurlijk zullen bij een formeel gesprek (bijv. functionerings- of beoordelingsgesprek) de rollen wat scherper liggen, maar dat past dan ook bij het formele karakter van het gesprek. Je zou nog kunnen overwegen gewoon tegen hem te zeggen hoe je je voelt, mogelijk kan hij zelf je verder op je gemak stellen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hele goeie antwoord. Bedankt! Ik vraag mij nog af hoe ik die 'machtsverhouding' moet zien. Ik denk als je voortreffelijk functioneert dan speelt die 'machtsverhouding' minder een rol. De leidinggevende wil er dan alles aan doen om je binnen te houden. Of zie ik het verkeerd?