wat wordt er bedoelt wanneer iemand zegt 'niet vergeten te ademen'?

op welke manier moet ik het interpeteren als iemand dat zegt? Had laatst een heftig gesprek over thuissituatie met een collega en snapte niet helemaal wat ze ermee bedoelde.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (3)

Dat het goed is om rustig door te ademen, want dat helpt je om te kalmeren. Als je zeer gestresst bent ga je onrustig ondiep en hoog ademhalen. Dat veroorzaakt een extra beklemmend gevoel, dus daar maak je jezelf nog ongelukkiger door. Rustig een diepe buikademhaling gebruiken maakt dat je je beter gaat voelen.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op zich een mooi antwoord, maar ik vraag me toch af of niet meer figuurlijk bedoeld is...
Het kan meerdere dingen beteken.

Ik neem aan dat je niet de meest letterlijk interpetatie bedoeld?

Maar ik denk afgaand op het onderwerp dat het gesprek had dat ze of hij bedoelde dat je ook nog iets anders moet gaan doen en niet continu bezig moet zijn met je thuis situatie. Zorg even voor jezelf. Neem even een pauze van de situatie zo dat je op adem kan komen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gaat hier niet om letterlijk 'niet vergeten te ademen', dat gaat automatisch. Bedoeld wordt in de door jou geschetste situatie dat je rustig moet blijven en het leven gaat door en jij moet ook gewoon doorgaan. Hoe erg en heftig nu het gesprek of misschien wel de thuissituatie is, beter kalmeren en rustig doorgaan.

Het wordt dus niet letterlijk maar figuurlijk bedoeld.

Toegevoegd na 23 minuten:
Mocht je tijdens dit gesprek nou erg gestrest gereageerd hebben, dan komen er misschien toch ook nog fysieke dingen om de hoek kijken. Dan zou het toch letterlijk bedoeld kunnen zijn:

Stress en emoties: als je gespannen bent, zucht je vaak.
Schrik en spanning: je houdt je adem in, als je van de schrik bekomen bent, slaak je een zucht van verlichting.

Bij hevige stress, angst of ingrijpende emotionele gebeurtenissen wordt het ademcentrum geprikkeld en gaat je ademhaling zich ook (automatisch) versnellen en als het stressmoment voorbij is vertraagt de ademhaling zich weer automatisch.

Bij langdurige, chronische stress raakt je lichaam aan deze toestand gewend en kan de ademhaling een eigen leven gaan leiden en went het ademhalingscentrum aan het lagere koolzuurgasgehalte dat bij een versnelde ademhaling hoort. Het ademhalingscentrum raakt ontregeld en je kunt in de vicieuze cirkel van hyperventilatie terecht komen.

http://www.vabs.nl/stress-en-burn-out/verkeerde-ademhaling-door-stress