Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet meteen in huilen uitbarst op het moment dat iemand een ontzetten lullige opmerking maakt?

Voorbeeld; ik heb een beetje moeite met 2 vakken op school en ik vraag regelmatig aan klasgenoten en de docent zelf om uitleg. De docent was dit keer iets aan het uitleggen met excel en ik miste delen omdat het remoerig was. Ik ben later nog naar haar toegegaan of ze het wilde uitleggen omdat ik dus een deel niet had meegekregen. Hierbij zei een medeleerling "snap je het weeeer niet?" Hierbij kreeg ik een brok in mijn keel en stond ik op het punt om te janken, ik heb het in kunnen slikken. Ik heb het later aan haar gevraagd en ze bedoelde het niet zo gelukkig, ik wist wel dat ze het niet zo bedoelde maar alsnog kwam het best lullig over.

Zo is het wel eens vaker ook als ik bijvoorbeeld heel boos ben krijg ik een brok in mijn keel en sta ik op het punt om te janken.. hoe kan ik ervoor zorgen dat ik minder snel een brok in mijn keel krijg of zelfs ga huilen met dit soort situaties? Ik huil bijvoorbeeld nooit heel snel als ik val en mij heel erg pijn heb gedaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb het aan haar gevraagd via whatsapp omdat ik bang was om anders weer een brok in mijn keel te krijgen of misschien zelfs in huilen zou gaan uitbarsten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Antwoorden (1)

Zelfbeheersing
en dat is niet gemakkelijk, veel verder dan tot 10 tellen voordat je boos bent is iets heel anders. Dat is niet zozeer aan te leren als wel 'het komt met de jaren'. Bovendien is het een kwestie van hoe iemand is. Net als: de een is spontaan, reageert spontaan/direct en de ander moet eerst diep nadenken over een vraag. Je kunt dit ook merken als iemand een vraag stelt, sommige mensen herhalen zo'n vraag omdat ze er nog geen antwoord op weten en dus tijd 'kopen' door het te herhalen.

Een ander had in jouw plaats misschien gelachen en gezegd: 'klopt ik heb het niet gehoord en snap het dus nog niet!' of 'Nou nou, nee jij bent de snelste en de beste hoor, jij weet alles!'

Mettertijd zal de gemiddelde persoon die niet zo zelfverzekerd is wat minder snel een brok in de keel krijgen of zelfs in tranen schieten.

(De gemiddelde persoon lijkt zeker, maar vergis je niet, veel mensen met een grote mond zijn helemaal niet zo zeker van zich zelf, zij spelen toneel, doen alsof!)

Animeworld laat het over je heen komen, is niet altijd makkelijk, maar probeer minder gevoelig er op te reageren. Je krijgt een beetje eelt op je ziel en dan ben je minder kwetsbaar, althans je toont minder kwetsbaar en reageert minder gevoelig.

Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@jodokus52 bedankt voor je reactie.. ik weet van mijzelf dat ik wat onzeker ben en hierdoor juist eerder een brok in mijn keel krijg en in tranen uitschiet... "animeworld laat het niet over je heen komen, is niet altijd makkelijk, maar probeer minder gevoelig er op te reageren. Je krijgt een beetje eelt op je ziel en dan ben je minder kwetsbaar, althans je toon minder kwetsbaar en reageert minder gevoelig" ik denk dat ik hier wel wat aan heb, ik zal mijn best doen om van deze tip voorzichtig in werking te brengen. +
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Doe je best, Animeworld, meer kan je niet doen!