Hoe kan het zo zijn dat men bij het ruiken van bepaalde geuren die bekend voor hen zijn uit het verleden bepaalde herinneringen opdoen?

Voorbeeld: Iemand koopt een geurtje voor een speciale gelegenheid als een bruiloft. Een jaar later ruikt hij dit geurtje weer en onmiddellijk krijgt hij dezelfde beleving als het moment waarop hijzelf het geurtje ophad (dus tijdens zijn speciale gelegenheid).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (1)

Dat proces noemen we zintuiglijk herinneren. De zintuigen openen andere deuren in ons geheugen dan de taal.
Onderzoek laat zien dat de herinneringen die gelinkt zijn aan een geur of een klank veel vaker herinnerd worden. Vaker dan de herinneringen die in verhalen zijn opgeslagen. Emoties zijn belangrijke schakels bij het ophalen van herinneringen.

Een grote rol in dit proces is weggelegd voor de hippocampus, een zeepaardvormig stukje brein (eigenlijk zijn het er twee), dat de informatie van alle sensorische gebieden in het brein binnenkrijgt en deze gegevens samenvoegt tot herinneringen. Door iets te zien, horen of ruiken, reizen we in ons brein razendsnel terug in de tijd naar een gebeurtenis, of we nu willen of niet.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eén van de meest bekende voorbeelden van deze zintuiglijke ervaring wordt weergegeven in "La petite Madeleine" van E.Proust.
SimonV
7 jaar geleden
Inderdaad, staat in één van de bronnen. "Het bekendste voorbeeld van dit fenomeen is vermoedelijk de geur van het in lindebloesemthee gedoopte Madeleine-cakeje van Marcel Proust die een vloedgolf van jeugdherinneringen bij de hoofdpersoon teweegbrengt. U weet wel, die scène uit A la Recherche du Temps Perdu, dat boek dat iedereen kent maar niemand heeft gelezen (behalve u natuurlijk, ooit, als verstandige begintwintiger, in het Frans nota bene). Niet voor niets wordt de geurvariant van dit onwillekeurige geheugenverschijnsel ook wel het Proust-effect genoemd."
HeerVoldemort
7 jaar geleden
'dat boek dat iedereen kent...'
Nooit van gehoord en ik heb toch aardig wat gelezen.