Wat is cocktail party-spraak?

Ik heb iets gelezen over het cocktail party-syndroom. Maar ik kan op internet bijna geen informatie vinden over wat dat nou precies is. Zou iemand mij dit a.u.b. kunnen uitleggen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik het lees, zou ik zeggen prietpraat, koetjes en kalfjes. Op een cocktail party zal je niet je zware levensverhaal en al je zorgen gaan uiten. Je zegt kort wat je doet en laat blijken dat je gezellig bent. Sommige mensen zullen dit dan altijd zo doen ook bij goede vrienden en wellicht oppervlakkig overkomen. Maar dit is dus enkel uit mijn duim gezogen, enkel op het woord. Maar misschien bedoel je https://en.wikipedia.org/wiki/Cocktail_party_effect Meer over het filteren van bijgeluiden en enkel horen wat tegen jou gezegd wordt.
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je het gelezen hebt in een boek over hersenaandoeningen, dan zou het kunnen wijzen op moeite met woorden vinden en breedsprakigheid.
---- In individuele gevallen zijn taalafwijkingen mogelijk, zoals moeite met vinden van woorden en breedsprakigheid (cocktail party verschijnsel, zie Ziektebeschrijving Spina bifida ) (Aarsen et al., 2004). Executieve functies (belangrijk voor het organiseren en planmatig uitvoeren van handelingen of activiteiten) delen in het beeld.-------
Uit : http://www.kinderneuropsychologie.org/book/export/html/61
-
Erna55
7 jaar geleden
@Noepetote: waar heb je deze uitdrukking gelezen ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna55
In een boekje over hydrocephalus. (De medische term voor 'waterhoofd', iets wat ik zelf ook heb). Maar wat daar in stond, dat vond ik eerlijk gezegd niet zo duidelijk....

Antwoorden (1)

Het cocktailparty syndroom is een taalprobleem dat zich vooral voordoet bij kinderen met spina bifida (open ruggetje). Het kind is in staat om te leren praten en het verwerven van kennis van woorden. Ze hebben goede verbale en sociale vaardigheden, maar een slecht luister- en begripsvermogen
Voor het merendeel van de kinderen met spina bifida geldt dat het verstandelijk vermogen een laag tot zeer laag niveau heeft (55
Toegevoegd na 26 minuten:
Cocktail-party-syndroom is de term voor het gedrag van kinderen die verbaal zeer sterk zijn, spraakzaam, pseudo intelligent en spreken op een schijnbaar kundige, belezen en erudiete manier over onderwerpen waarover zij geen werkelijke kennis hebben.
Het komt hoofdzakelijk voor bij kinderen met hydrocefalus en bij kinderen met spina bifida

Toegevoegd na 50 minuten:
Zie ook de publicatie van Prof. Dr. J.M.H. de Moor, Revalidatiepsychologie blz 39
https://books.google.nl/books?id=AuL78vNbBLYC&pg=PA39&lpg=PA39&dq=cocktail+party+syndroom+bij+bifida&source=bl&ots=tKygnZ9s78&sig=M8QPhmltdpYWh3rYPUbfCQ1zGhA&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwj6_uPKvtbRAhWESxoKHeu8AZwQ6AEIYjAH#v=onepage&q=cocktail%20party%20syndroom%20bij%20bifida&f=false

Toegevoegd na 51 minuten:
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/13682827909011349
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/13682827909011349 https://books.google.nl/books?id=AuL78vNbBLYC&pg=PA39&lpg=PA39&dq=cocktail+party+syndroom+bij+bifida&source=bl&ots=tKygnZ9s78&sig=M8QPhmltdpYWh3rYPUbfCQ1zGhA&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwj6_uPKvtbRAhWESxoKHeu8AZwQ6AEIYjAH#v=onepage&q=cocktail%20party%20syndroom%20bij%20bifida&f=false
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat bedoelt u met 'onderwerpen waarover zij geen werkelijke kennis hebben?' Ik bedoel: ik heb zelf ook spina bifida. Maar ik zal nooit woorden gebruiken die ik niet ken ofzo, of oordelen over iets waar ik niet voldoende over weet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@noepetote, Spini bifida is niet het zelfde als het cocktailparty-syndroom. Dat zijn twee aparte zaken. Vele patiënten met spina bifida blijken bij de geboorte al hydrocefalie te ontwikkelen, dat
kan al voor de geboorte begonnen zijn. Ik weet niet hoe het proces zich bij u heeft voorgedaan, maar het is geen wet van Meden en Perzen dat u daarbij ook het cocktailparty syndroom hebt. Je mag het niet omdraaien zoals bijvoorbeeld:
Dementie komt hoofdzakelijk voor bij oudere mensen, oudere mensen zijn dus allemaal dement. Want dat is niet namelijk niet waar. Het cocktailparty syndroom komt hoofdzakelijk voor bij kinderen met hydrocefalus en bij kinderen met spina bifida. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen met spina bifida of hydrocefalus ook het cocktailparty-syndroom heeft. Kent u het boekje: 'Als je hydrocefalus hebt' van de BOSK. Deze Bond kent u waarschijnlijk wel. Daar zijn deskundige die op heel veel vragen het antwoord kunnen geven.
https://www.bosk.nl/spina-bifida/de-bosk-en-spina-bifida/infodesk-spina-bifida-hydrocephalus/
https://www.bosk.nl/shop/70/boek--als-je-hydrocephalus-hebt/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc
Bedankt voor de tip! Ik ken het boekje inderdaad, en dat is ook meteen de bron waar ik deze term het eerst heb gelezen....