Waarom diagnose LVB als ik verbaal normaal begaafd ben?

Verbaal ben ik gemiddeld en met de rest en sociaal emotioneel licht verstandelijk beperkt. Waarom krijg ik dat toch de diagnose licht verstandelijk beperkt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
2.2K

Antwoorden (2)

Voor LVB zijn je verbale capaciteiten niet (alleen) maatgevend.

Al is er geen eenduidige definitie voor een lichte verstandelijke beperking. De praktijkdefinitie (De Beer, 2011) die in Nederland wordt gebruikt, verschilt bijvoorbeeld van die in de DSM-5 (handboek voor psychiatrische diagnoses).

Praktijkdefinitie lichte verstandelijke beperking of gehandicapt (lvb of lvg):
- IQ-score tussen de 50 en 85 en
- beperkt sociaal aanpassingsvermogen. Het gaat om tekorten of beperkingen in het aanpassingsgedrag van een persoon, zoals verwacht mag worden op zijn leeftijd en bij zijn cultuur, op ten minste twee van de volgende gebieden: communicatie, zelfverzorging, zelfstandig kunnen wonen, sociale en relationele vaardigheden, gebruikmaken van gemeenschapsvoorzieningen, zelfstandig beslissingen nemen, functionele intellectuele vaardigheden, werk, ontspanning, gezondheid en veiligheid; en
- bijkomende problematiek, zoals leerproblemen, een psychiatrische stoornis, lichamelijke problemen, problemen in het gezin en sociale omstandigheden.

Totaal opgeteld, komt men bij jou dus tot de diagnose LVB.
SimonV
7 jaar geleden
Als er bij een hulpverlener, zoals een maatschappelijkwerker of een psycholoog een vermoeden bestaat dat iemand een LVB heeft kan men een quick SCIL screener uitvoeren. Er worden dan een paar concrete vragen aan jou gesteld met weinig woorden en als het vermoeden daarmee enigszin bevestigend is, aan de hand daarvan gaat men óf de manier van communiceren op jou aanpassen. Ze houden hun communicatie kort en simpel en wellicht proberen ze je op een verkapte manier te laten meewerken aan de SCIL screening waarbij een LVB officieel onderzocht wordt.. De procedure die ze daarvoor uitvoeren vind ik niet waterdicht. Als men langdurig te maken heeft met stress, dan kan dat na verloop van tijd ook negatieve uitwerking hebben op je prestaties, je dagelijkse activiteiten en je flexibiliteit.