Hoe kan ik weer een vrolijk mens worden?

Hoi allemaal,

Ik ben Thomas en ben 16 jaar.

Ik zit met een paar dingen:
- Ik voel me vaak rot. Met gedaxhtens van: wat doe ik eigelijk hier nog? Wie geeft nou om mij?
- ik maak me altijd druk om dingen, zoals dat ik ergens heen moet(stage) en dat duurt nog twee weken, dan denk ik er elke dag aan dat ik niet wil, wat ik zal gaan zeggen enzovoort.
- ik heb zelf eigelijk geen 1 vriend.. ik zit in de 4de klas.. en ga met een paar jongens om op school en veder ook niet...
- ik zou willen dat ik gewoon met iemand alles kon delen..

Ik weet dat de meeste mensen denken zo van: 'Owh hij is een puber dan heb je dat nou eenmaal'
Maar nee, dit is gewoon klote.

Ik hoop dat iemand me tips of kan helpen..

Groetjes

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het spijt me, maar de puberteit heeft er toch wel een ietsiepietsieboel mee te maken......en als je echt vast zit, is het misschien geen slecht idee om hulp te zoeken. Praten kan al veel doen. En mensen die in het zelfde schuitje zitten optzoeken. Want je bent echt NIET de enige.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toen ik jouw leeftijd had speelde ik altijd het type: "krijg allemaal de kolere" maar in werkelijkheid was ik heel onzeker en soms behoorlijk depri. Neem de tip van Flierefluitje serieus. Mij heeft sporten enorm geholpen. Vrienden maken ging bij het sporten eigenlijk vanzelf.
Zet hem op!!! Ook jij kunt het!!!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste Thomas, Het helpt mij vaak als ik op youtube ofzo meditaties luister. Bv gratitude meditations, dankbaar zijn voor wat is. Ik weet niet hoe jou engels is, want meditaties in het nederlands vind ik meestal maar niks. Vanuit een goed bevallende meditatie kom je makkelijk weer op een nieuwe uit. Het is en blijft proberen, maar zeker de moeite waard.
Heel veel sterkte en ik hoop dat je jou geluk weer gaat vinden.
syl282
7 jaar geleden
Wat vooral kan helpen is
1. Hulp zoeken
2. Dingen gaan ontdekken wat jij leuk vind en waar je van ontspant.
3. Probeer eens wat nieuwe mensen te ontmoeten die een positieve invloed op je hebben.
4. Schrijf elke dag 1 ding op wat kut was en 3 dingen op die goed waren van die dag, zo hou je er een beetje positiviteit in. Dit lijkt heel lastig maar de kleinste dingetjes tellen al mee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ten eerste, geef niet op want jij bent ook belangrijk. Probeer iets te zoeken waar je vrolijk van wordt, misschien iets van een buddy aan vragen die dingen met je doet zoals sporten enzo. Dan doe je dingen ook niet alleen. Mijn broertje kreeg ook een buddy toen hij 15/16 was. Zijn buddy was natuurlijk volwassen maar dat was omdat hij ADHD had, maar ze hebben ook maatjes voor jongeren zoals jij. Misschien iets om je in te verdiepen. Verder, alle andere reacties zijn ook hele goie mogelijkheden. Geef niet op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wie weet kan een gesprek met je huisarts je helpen.

Antwoorden (3)

Erover praten met je huisarts of ouders of een vertrouwenspersoon op school! Niet ermee rond blijven lopen want daar word je alleen maar ongelukkiger van. Erover praten lucht echt op, dat zul je zien. En geloof me, ik spreek uit ervaring. Bij de huisarts zijn tegenwoordig ook mensen waar je heel goed mee kunt praten, die luisteren naar je en je kunt alles tegen ze zeggen. De huisarts kan je zo naar hun doorsturen. En anders stuurt hij je misschien door naar iemand anders waar je mee kunt praten om je hart te kunnen luchten.
Er zijn zoveel mensen zoals jij, veel meer dan je denkt maar niemand durft het te zeggen. Zit jezelf niet in de weg en praat erover, er zijn heel veel mensen die je willen helpen!

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je lieve ouders hebt kun je het sowieso tegen hun zeggen, misschien hebben ze geen idee dat jij hier zo mee zit en kun je je hart bij ze luchten. Of bij een ander familielid misschien. Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte! Je bent niet zo alleen als je denkt hoor!

Toegevoegd na 8 minuten:
En dingen waar je heel erg tegenop ziet vallen meestal mee zoals bijv je stage. Hoe vaker je dingen doet waar je tegenop ziet, het gaat steeds een stukje makkelijker. En tuurlijk wordt dit na de puberteit minder gelukkig, maar dat betekent niet dat je er nu geen last van hebt, ik vind het heel rot voor je en hoop dat je snel met iemand kunt praten!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel.
Alleen ik wil egt niet dat mijn ouders ook maar iets er van weten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank u wel.
Ook dat u me tips geeft en een positief gevoel geeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ga naar een sportclub of iets wat je heel leuk vind dan kkrijg je vast wel een vriend waar je alles mee kan delen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom wil je niet dat je ouders het weten? Ben je bang dat ze je niet begrijpen of dat ze geen tijd voor je hebben?
Ik snap je probleem, zit zelf in de tweede. Ik heb ook bijna geen vrienden en dan ben ik dus ook altijd alleen. Die vragen van 'wat doe ik hier nog' en 'niemand geeft om me' dat heb ik ook.

Om je hier van af te halen kan je misschien denken van 'hé wat vind ik nou echt leuk om te doen?' Dus bijvoorbeeld een leuke hobby nemen. Dan zoek je daar naar vrienden, want als je op dezelfde hobby zit vinden jullie dat allemaal leuk, en dus meer kans om vrienden te maken.
Als je die vrienden dan hebt dan kan je na school met ze afspreken, en heel misschien zit degene dan wel bij je op school zonder dat je het wist.
Zo heb je vrienden en moet je écht beste vrienden worden, want dan weet je 100% dat je diegene kan vertrouwen en dus ook geheimen/verhalen delen.

Ik hoop dat ik je misschien een beetje op ideeën heb gebracht, en als je echt helemaal niemand meer hebt sta ik voor iedereen -dus ook jou- klaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi,
Ik zie dat je dit 2 maanden geleden gepost hebt, maar ik wil gewoon even reageren:) Ik hoop dat je je inmiddels iets beter voelt! Ik zit nu in de 4e en herken wat je vertelt.. Ik heb hier veel last van (gehad) en ben er nu wel redelijk overheen, maar tegenslagen zijn er altijd.. Wat mij heel erg heeft geholpen zijn positieve, helpende gedachtes. Dit was heel lastig, maar met veel oefenen lukt het vanzelf. Daarnaast helpt erover praten ook heel erg, met wie maakt niet uit, al is het je huisdier ;)
Hoe dan ook, de tijd tikt door en je zal je beter gaan voelen! En als je met iemand wilt praten, je kunt mij altijd een berichtje sturen:)