Hoe kom ik van mijn stress af?

Ik heb morgen mijn bromfiets am theorie examen en ik ben super zenuwachtig, kan al dagen niet slapen... Natuurlijk heb ik wel geleerd maar voor mijn gevoel niet genoeg! Ik heb natuurlijk ook proefexamens gemaakt maar slaagde daar helaas niet voor.. Heb mijn theorie boek wel 4 x uitgelezen en dacht dat ik het snapte, maar helaas gingen de proefexamens echt heel slecht. Morgen heb ik de echte examen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En, hoe is het gegaan ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo werkt het dus Marleen. Dat mogen we niet weten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Was eigenlijk wel benieuwd. Maar als ze geslaagd was had ze het vast wel enthousiast verteld....dus ik vrees dat het er nog even niet in zat.

Antwoorden (3)

Een beetje stress is goed, dat houdt je scherp, maar ziek van de stress is inderdaad niet handig. Het enige wat je nu nog kunt doen (het is te laat om de huisarts nog te vragen om een middeltje om rustig te worden) is in elk geval vanavond rustig ontspannen. Kijk een (saaie) film, lees een boek, ga een (flink) stukje wandelen (even zonder pokemon) , in elk geval geen dingen die je anderszins opfokken (computerspelletjes, actiefilms, harde muziek), en ga op tijd naar bed, zelfs als dat betekent dat je lang wakker ligt, je rust toch een beetje uit. Eet en drink vooral ook niet teveel suikertroep.

Zelfzorgmiddeltjes om rustig te worden zou ik niet adviseren, omdat je daarmee al snel eigenlijk beter de weg niet meer op kan als je genoeg neemt om daadwerkelijk rustig te worden ; dat is het probleem met rustgevende middelen.

En hoe zweverig het wellicht ook klinkt. zoek straks gewoon even op internet at ontspannings- en ademhalingsoefeningen en pas die toe. Baat het niet, schaadt het niet, en met wat geluk heb je er baat bij.

Ik weet niet waarom de proefexamens slecht gingen en of dat wellicht ook gewoon zenuwen waren, maar als je er helemaal niet klaar voor zou zijn, zou je natuurlijk ook geen examen mogen doen. Een boek tig keer doorlezen heeft op een gegeven moment weinig nut, omdat je dan informatie door elkaar gaat halen of niet meer echt in je opneemt. Beter kun je op Internet kijken of er oefenexamens zijn en er daarvan nog een paar maken. Maar niet tot diep in de nacht !

En heel veel sterkte morgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Drink kamille thee
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het theorie-examen, de een ziet het als een uitdaging op weg naar het halen van het felbegeerde roze papiertje, de ander maakt zich al druk over de te behalen score nog voor er goed en wel aan het examen is begonnen. Examenstress, het kan je aspiraties danig in de war sturen, dus hoog tijd om te zien hoe je het beste met deze spanning om kan gaan, immers je zal toch je theorie-examen moeten halen als je uiteindelijk wilt afrijden.

Een te grote hoeveelheid adrenaline is weer niet goed. Het zorgt dan voor toename van (ongewenste) spanning waar je uiteindelijke prestaties onder zullen leiden. Als je dus van jezelf weet dat je snel onzeker of gespannen wordt op het moment dat er een prestatie van je wordt verwacht, is het zinvol om te weten hoe je daar beter mee om kan gaan. Het zou immers zonde zijn als je door examenstress of faalangst zou zakken voor je theorie-examen.