Hoe kan je omgaan met een wegraking?

Mijn schoonmoeder heeft in het verleden veel meegemaakt. Nl. mishandeld in de ruimste zin des woords. Ze heeft nu al een tijd EMDR, en psychotherapie. Op zich gaat dat goed.
Toch heeft ze soms dat de weg-raakt, en in een andere hoedanigheid (als kind) reageert, en doet.
Hoe kunnen wij als kindern, en ook (mijn schoonvader) als haar man hier mee omgaan. Of uit deze terugval halen.

Wellicht heeft iemand hier ervaringen mee, en kan ons hiermee helpen..

mvg. Dorus.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
SimonV
7 jaar geleden
Ik zou adviseren om samen met je schoonmoeder en haar psychotherapeut te bespreken hoe jullie het beste met deze situatie om kunnen gaan. Het lijkt me fijn voor haar dat jullie haar willen helpen bij haar verwerkingsproces.

Antwoorden (3)

Daar moet je juist helemaal niets aan doen. Het is belangrijk dat ze die oude trauma's herbeleeft, en ze daardoor een nieuwe plek in haar huidige bestaan kan geven.
Dat is een essentieel deel van het verwerkingsproces (en de therapie).
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Herbeleving heeft alleen zin in een veilige omgeving.
Anders wakkert de herbeleving alleen maar meer angst aan. Je handelt dan zoals je toen handelde (of níet handelde). Dat resulteert in hertraumatisering: je beleeft de traumatische ervaring opnieuw en wéér sta je er alleen voor. In plaats van vooruitgang kom je in een negatieve spiraal terecht.
Dus de omgeving zal met begrip moeten reageren. http://helenvanseksueelmisbruik.nl/tag/therapie/
Ik weet niet hoe oud jouw schoonmoeder is. Vergeet niet dat wegrakingen veel oorzaken kunnen hebben.en niet per definitie met verwerking te maken hoeven hebben. Misschien is het toeval misschien niet maar pas op voor tunnelvisie! Als je het niet vertrouwd, ga naar de huisarts. Er kan ook cardiale/neurologische problematiek zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je schoonmoeder is in therapie? dan is het helemaal de zaak van de therapeut om te bepalen of er iets aan de hand is. Ook alleen hij/zij kan adviseren hoe jullie hierop best kunnen reageren.
Mogelijkerwijze maakt therapie veel los, en kan het daardoor komen dat mensen in een regressie geraken. Dan zou dit normaal gezien al gecommuniceerd moeten zijn, als (tijdelijk?) gevolg van de therapie.
Vergeet niet, hoe het ook was, je schoonmoeder is volwassene en dus de hoofdverantwoordelijke voor haar eigen psychische welzijn. het is heel sterk van haar dat ze hiervoor therapie volgt. Laat haar in haar sterkte.
ga dus niet achter haar rug om naar info zoeken, zoals je bij een hulpeloos kind zou doen. bespreek het gewoon met haar. ze kan het dan aan het therapeut voorleggen.
liveisgreat
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus + Mee eens!