Hoe kan het dat ik in het donker hallucineer?

Zolang ik me kan herinneren ziek ik beelden als het schemerig/donker is. Meestal zijn ze erg random en lijken ze op vage beginsels van dromen. Als ik erop ga letten, of als ik moe ben worden ze helderder en kleurrijker. Soms zijn ze te sturen met mijn gedachten, maar soms komen bepaalde beelden (met een vast thema) om de zoveel seconden weer op mijn netvlies zonder dat ze veranderen. De vaste thema's zijn dan spiegels, beelden met de kleur blauw, feloranje vissen, enz. (Ik ben btw geen gebruiker)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (1)

Dat is heel normaal, en dat heeft iedereen.
Maar niet iedereen is zo'n goed waarnemer als jij.
Je hersenen zijn er op gericht van elk helderheidsverschil iets te maken. Bij voorkeur gezichten. Zie het gezicht van de maan en het gezicht van een rotsformatie op Mars.
En ook van de geringste geluiden proberen ze iets te maken. Van het geritsel van bladeren kun je een in de verte blaffende hond maken.
Ikzelf zie de wonderlijkste beelden als ik mij ogen dicht heb vlak voor het slapen gaan. En dan komt er geen licht meer in mijn ogen.
Ook het dromen zelf valt daar onder. Je slaapt, met je ogen dicht, en toch beleef je hele films.