welke signalen moet je vertonen wil je in een inrichting terecht komen?

Hoe weet je of iemand het beste in een inrichting thuis hoort of de hulp in ieder geval nodig heeft?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1K
Erna55
7 jaar geleden
- Wanneer iemand een gevaar is voor zichzelf of zijn omgeving dan is opname in een psychiatrisch ziekenhuis de beste oplossing.
- Wanneer een intensieve therapie geboden is, dan is opname verstandig.
- Soms is een therapeutische setting aanbevolen door een strafrechter. Of iemand het beste geholpen kan worden in een instelling is een vraag die pas te beantwoorden is na uitgebreid diagnostisch onderzoek.

Antwoorden (1)

In het kort ? Er zijn geen specifieke signalen naast alle signalen die afwijken van het ' normale , gemiddelde ' gedrag , het omvat alles dat men als grensoverschrijdend kan beschouwen. Dit kan gaan van slechts een individu dat keer op keer huilbuien heeft tot mensen die ook tot bepaalde daden overgaan en dat hoeven niet noodzakelijk wanhoopsdaden te zijn , het kan gerust in het geval van herhaaldelijke problemen in gedrag zoals een kind dat onopvoedbaar lijkt te zijn , dagelijks agressief is , wat zowel grensoverschrijdend te noemen is als dat er sprake is van een patroon en dus ook een ziektebeeld. Een lijstje aan signalen is echter lastig aangezien het grensoverschrijdend gedrag op de DSM nogal diep en rijkelijk aan lectuur is (geworden) . Tevens hoeft het de dag vandaag niet zo te zijn dat er eerst ook voor anderen zichtbare symptomen verbonden zijn aan een opname in een instelling , men kan zich altijd vrijwillig laten opnemen na contactname en men zal ook iedere casus als ernstig beschouwen .
Indien iemand nu net NIET wil opgenomen worden doch in een instelling terechtkomt dan is het volgende van toepassing : de persoon heeft zich zodanig grensoverschrijdend gedragen dat de procureur de beslissing heeft genomen over te gaan tot collocatie ; dat houdt in dat de persoon 41 dagen gedwongen is te vertoeven in de inrichting en dit dan ook zonder even de instelling te mogen verlaten.Pas na die tijd komt er een vrederechter met de persoon en de behandelend arts spreken om de situatie verder te bekijken , indien de persoon zich niet langer zo gedraagt kan deze beschikken , indien sprake van grensoverschrijdend gedrag zal de collocatie verlengd worden maar voor een langere termijn .
Om enkele zaken op te noemen van symptomen/signalen ;
agressie ( gevaar voor zichzelf en anderen )
depressie ( vaak gepaard met allerhande signalen zoals zie lijst )
suïcide of suïcide gedachten ,
automutulatie ,
overmatig drinken en steeds met intoxicatie op spoed komen
en zoveel meer ...
( notitie : naar aanleiding van mijn respons en de vermelding van een aantal zaken die verband houden met zelfdoding , verwijs ik graag naar de zelfmoordlijn op het nummer 1813 , gratis en anoniem altijd beschikbaar , ook via chat en sms )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@gast163321, bedenk dat gedwongen opname in België en Nederland niet volgens eenzelfde patroon plaatsvindt.